جمع آوری روزانه ۹ هزار تن زباله در پایتخت

عبدلی در جمع خبرنگاران درباره عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: روزانه ۹ هزار تن به صورت میانگین زباله از شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که این میزان در بعضی از فصول به ۱۲ هزار تن نیز می‌رسد. 

وی در خصوص تفکیک این زباله‌ها اظهار داشت: ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله خانگی است که به ۱۰ نقطه و نهایتا به آرادکوه منتقل می‌شود، ۲۰۰تن زباله ارزشمند است که توسط پیمانکاران جمع‌آوری می‌شود، ۸۰۰ تن سرشاخه و زباله‌های حجیم است، ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن نیز زباله شهرهای اقماری تهران است و درنهایت ۱۰۰ تن زباله‌های پزشکی است. 

عبدلی افزود: زباله‌های ساختمانی در سطح شهر تهران ۴۳ هزار تن در روز است که در بخش‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ۱۲۳ پیمانکار مکانیزه، ۲۲۰ پیمانکار خشک، ۱۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات، ۹۳ تریلی دارد که ۳۰۰ سرویس را در طول روز انجام می‌دهد. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران بیان داشت: با توجه به اینکه نیروهای مازاد در سازمان مدیریت پسماند وجود داشت، ۸ درصد کاهش نیرو داشته است.

وی با اشاره به اینکه نقاط قوت و ضعف سازمان مدیریت پسماند شهر تهران را احصاء کرده‌ایم، گفت:‌ شکل فعلی پرداخت صورت‌وضعیت به پیمانکاران کاملا سنتی است و صورت‌وضعیت با واقعیت مطابقت ندارد، بنابراین راهکاری در این خصوص اندیشیده شده است. 

عبدلی افزود: شهرداری تهران طرح جامع مدیریت پسماند ندارد و فراخوان داده‌ایم که بتوانیم قرارداد آن را برای طرح جامع مدیریت پسماند منعقد کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: نیمه دوم شهریورماه کارخانه‌ای افتتاح خواهد شد که خاک و آوار شهر را تبدیل به مصالح می‌کند. 

وی افزود: بخش خصوصی در این زمینه ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و امیدواریم در این حوزه بتوانیم چندین کارخانه دیگر داشته باشیم تا از دفن آوار شهر جلوگیری کنیم. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران بیان داشت: اولین زباله‌سوز در شهر تهران راه‌اندازی شده است و از این طریق توانسته‌ایم برق تولید کنیم، ولی تناژ زباله برای تولید برق در این کارخانه کم است. 

عبدلی گفت: با شرکت کره‌ای وارد مذاکره شده‌ایم تا از گاز متان موجود در آرادکوه با عقد قرارداد سوخت و انرژی تولید کنند. 

وی بیان داشت: زباله‌سوز پزشکی یکی از مشکلات شهر تهران است و در این زمینه وضعیت بسیار بحرانی داریم و روزانه در شهر تهران ۱۰۰ الی ۱۲۰ تن زباله پزشکی تولید و جمع‌آوری می‌شود. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران اظهار داشت: البته آمار زباله‌های پزشکی برای شهر تهران دقیق نیست، چرا که ما مسئول صدور مجوزات پزشکی نیستیم و آمار دقیق در اختیار وزارت بهداشت است. 

وی درباره کودکان کار بیان داشت: درصد قابل توجهی از زباله‌های تهران مانند شیشه، پلاستیک، مقوا، کاغذ و فلزات ارزش بسیاری دارد که توسط مافیایی با به کارگیری کودکان کار از سطل‌های زباله جمع می‌شود و می توانند در طول دو ساعت ۱۵۰ کیلو زباله خشک را جمع‌آوری کنند.