اگر در کشور بیمه نداشتیم بهتر بود

ایرج فاضل در مراسم بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک اظهار داشت: جامعه پزشکی امروز ویژگی‌هایی خاصی دارد و در کنار بالندگی و تحول و موفقیت، تهدیدهایی برای آن وجود که نقدها و تحلیل‌های گسترده در آن بی‌سابقه است. 

وی افزود: همیشه پزشکی برای مردم مهم بوده، ولی امروز وضعیت استثنایی است و از یک طرف خدمات گسترده توسط پزشکان ارائه شده و از طرف دیگر، مسائل متفاوتی مطرح است. 

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: کمتر از چهار دهه قبل، بعد از انقلاب اسلامی کار پیشرفت پزشکی آغاز شد و در زمان قبل از انقلاب تنها ۱۰ دانشکده پزشکی و ۷۰۰ نفر فارغ التحصیل داشتیم که نیمی پس از قبولی به خارج از کشور مهاجرت می‌کردند. 

فاضل عنوان کرد:‌ در زمان قبل از انقلاب ۵ هزار پزشک خارجی داشتیم و مشکلات فرهنگی در این زمینه وجود داشت و افراد برای مسائل ابتدایی به طور مثال؛ عمل بایپس قبل و پیوند کلیه باید به خارج از کشور عزیمت می‌کردند.

وی به امکان جراحی‌های گسترده و پیشرفته در کشور پس از انقلاب اسلامی و گسترش آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۷ دانشکده پزشکی با ۴۵ هزار دانشجو و ۱۹ دانشکده داروسازی با ۹ هزار و ۸۱۹ دانشجو داریم و ۳۲ رشته تخصصی و ۲۷ رشته فوق تخصصی فعال است و امروز هیچ بیماری برای درمان نیاز به اعزام به خارج ندارد، البته با توجه به کمیّت این مسئله، نگران کیفیت آن هستیم. 

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: وزارت بهداری در زمان‌های گذشته بزرگترین دغدغه آن این بود که اگر درمان به بخش آموزش منتقل شود، آموزش تحت تأثیر قرار گیرد که این مسئله دغدغه اصلی درمان امروز است و در همه بیمارستان‌های آموزشی تقریبا میزان کار و درآمد مطرح شده و آن نگرانی‌ها به وجود آمده است که لازم بوده اقدامات مناسب در این زمینه صورت گیرد. 

فاضل با اشاره به اینکه در حال حاضر جامعه پزشکی از یک تنگنا در حال عبور است، افزود: بیمارستان‌های خصوصی بخش مهمی از درمان را برعهده داشته و اگر آنها را حذف کنیم ادامه درمان نشدنی است و این بیمارستان‌ها در آستانه ورشکستگی هستند که باید اقدامات مناسب صورت گیرد.

*بیمارستان‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی

وی بیان داشت: بیمارستان‌های خصوصی هر چه زودتر باید فکری برای آنها شود چرا که در گذران روزانه خود دچار مشکل هستند. طرح پزشکان عادلانه نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه امروزه پزشکان جوان تحت فشارند و مثل برده با آنها رفتار می‌شود، گفت: تمام عمر پزشکان در طرح بوده و حقوق به موقع به آنها نمی دهیم و در آ» زمان اجازه مطب نیز داده نمی‌شود، این مسائل عادلانه نیست و یک بار طرح نیز کافی بوده که توجه به این موضوعات ضرورت دارد. 

فاضل در مورد تعرفه‌های خدمات پزشکی گفت: تعرفه ها در کتاب ارزشگذاری نسبی قبلا آمده و در تجدید قبلی تغییراتی در آن رخ داد که منشأ اختلافات کلان شد و نوعی بی‌عدالتی را به همراه داشت که قول می‌دهیم ورژن جدید این کتاب را ترجمه کنیم که البته ترجمه آن دشوار، وسیع،‌حساس و علمی است. 

رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد مالیات پزشکان گفت: رئیسش اداره مالیاتی به سازمان نظام پزشکی دعوت شد و آنجا از آنها درخواست کردیم که مالیات‌ها منصفانه و عادلانه و همچنین محترمانه باشد که قبول واقع شد، ولی یک مصاحبه غیرحرفه‌ای و نادرست صورت گرفت که اشاره به فرار مالیاتی پزشکان داشت و از مردم درخواست شده بود که فرار مالیاتی پزشکان را اعلام کنند، ما از چنین قضیه‌ای تعجب کردیم و شکایت و پیگیری آن صورت گرفت، البته بزرگان مالیاتی عذرخواهی کردند و من هم از طرف آنها عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم مالیات‌ها به نحو مطلوب ارائه شود. 

*اگر در کشور بیمه نداشتیم بهتر بود

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در مملکت ما آنچه به اسم بیمه باید باشد را نداریم، گفت: اگر به طورکلی بیمه نداشتیم مسائل بهتر اجرا می‌شد. بیمه مجموعه ثروتمندی است که همه پول برای روز مبادا به و می‌دهند ولی دائم با نداریم نداریم بیمه‌ها مواجهیم. چرا این مجموعه‌های ثروتمند فقیر شده‌اند؟! شاید بار زیاد به آنها تحمیل شده بدون اینکه افزایش درآمدی داشته باشند و در واقع دخل و خرج بیمه‌ها به هم نمی‌خورد.

وی گفت:‌ البته شاید کوتاهی‌هایی هم باشد ولی جامعه پزشکی امروز مشکل دارد و مسائل اقتصادی پیش رو نیز به آن دامن زده و باید تلاش کنیم همه با هم مسائل را به نحو مطلوب برطرف کنیم و مشکلات را کاهش دهیم.