تفکیک جنسیتی کتب درسی، اقدامی شعاری

علی عباسپور تهرانیفرد در گفتوگو با خانه ملت درباره گفته وزیر آموزش و پرورش مبنیبر تدوین کتابهای درسی بر اساس تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران، تصریح کرد: از گذشته تا کنون دروسی مانند آموزشهای دینی و مهارتهای زندگی بر اساس جنسیت دانشآموزان تدریس شده و همین روند ادامه نیز داشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دروسی مانند ریاضی، فیزیک، علوم و… دروسی نیستند که بتوان آنها را براساس جنسیت دانش‌آموزان تفکیک کرد.

وی افزود: ممکن است برخی اشکال کتا‌ب‌های درسی، شامل این طرح شود.


متناسب‌سازی دروس بر اساس جنسیت‌هاست

این نماینده مردم در مجلس هشتم بیان کرد: اگر طرح چنین مساله‌‌ای صحت داشته باشد و در دستور کار آموزش وپرورش باشد می‌توان گفت، بیان چنین موضوعاتی جز اقدامات شعارگونه و شعاری محسوب و در همان راستا تعریف می‌شود.

عباسپور تهرانی‌فرد گفت: آنچه که در سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش مطرح می‌شود، بحثمتناسب‌سازی دروس بر اساس جنسیت‌هاست که به روحیات و شرایط فیزیکی دانش‌آموزان دختر و پسر بازمی‌گردد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بیان کرد: آموزش و پرورش به‌ جای پرداختن به این مسائل، بهتر است نتایج حاصل از تعطیلات روز پنجشنبه‌های مدارس را بررسی کنند تا ببینند اجرای این طرح چه معضلاتی را در مدارس کشور ایجاد کرده است.


آموزش و پرورش وقت خود را صرف امور دیگر کند

وی تاکید کرد: همچنین موضوعات ارجح‌تر از تفکیک جنسیتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان وجود دارد که این وزارتخانه می‌تواند وقت خود را صرف رسیدگی به آن امور کند و دست از پرداختن به این مسائل بردارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون بررسی خواهد شد، تصریح کرد: شایسته است آموزش و پرورش این عقلانیت را در امور دیگری که کاربرد بهتری دارد، استفاده کند.

عباسپور با تاکید دوباره بر اینکه تفکیک در کتاب‌های آموزش دینی و مهارت‌های زندگی می‌تواند تفکیک جنسیتی شوند، یادآور شد: تاکنون نیز همین روند ادامه داشته و تغییر و تدوین در کتب درسی بر اساس جنسیت معنی نمی‌دهد و اگر آموزش وپرورش بر اجری این مساله اصرار داشته باشد، کمیسیون آموزش و تحقیقات ورودی جدی به این موضوع خواهد داشت.

تغییر کتاب‌های درسی بر اساس جنسیت دانش آموزان دختر و پسر اولین بار از سوی علیرضا علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش در مراسم معارفه‌اش به عنوان سرپرست این وزارتخانه مطرح شد، اگرچه این موضوع در روزهای بعد از اظهار نظر علی احمدی از سوی مؤلفان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در برخی از موارد تکذیب و در بعضی دیگر با سکوت روبه‌رو شد، اما این اظهار نظر باز هم به شکل کلی و مبهم از سوی علی احمدی و پس از آن حمیدرضا حاجی بابایی وزیر فعلی آموزش و پرورش مطرح شد.

این در حالی بود که افرادی همچون حجت الاسلام بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و یا مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در این باره سکوت می‌کردند که شاید مهمترین دلیل آن تصویب نشدن دو سند مهم آموزش و پرورش بود.

اما وزیر آموزش و پرورش به تازگی در همایش هم اندیشی هوشمند سازی مدارس استثنایی بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت که در بند ۲/۱۴ سند تحول بنیادین آمده است که براساس تفاوت‌های جنسیتی دختران و پسران فضاهای آموزشی، آموزش و تربیت و کتاب‌های درسی دانش آموزان باید متناسب‌سازی شود.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است: این موضوع در بند ۲/۱۴ سند تحول بنیادین آمده است به طوری ‌که براساس تفاوت‌های جنسیتی دختران و پسران فضاهای آموزشی، آموزش و تربیت و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان باید متناسب‌سازی شود.

او معتقد است: باید مدارسی بسازیم که در آن دختران و پسران احساس آرامش کنند نه اینکه مدارسی بسازیم که بعد از ساخت آن نیاز به متناسب‌سازی داشته باشیم و این تناسب‌سازی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه(استثنایی) نیز انجام می‌شود.

حاجیبابایی با اشاره به تهیه نقشه راه آموزش و پرورش بیان کرد: در این نقشه آموزش و پرورش براساس تمام ظرفیتها و وسعتش در نظر گرفته شده است و همه بخشها در آن وجود دارد، همچنین سند تحولی مبتنی بر آموزهها و الگوهای قرآنی تبیین شده است.