واگذاری ۲۰ درصد مجوز‌های شکار را در سال ۹۶ به جوامع محلی

علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز (دوشنبه) در رابطه با واگذاری قرق‌های اختصاصی اظهار کرد: موضوع واگذاری قرق‌های اختصاصی از سال ۹۴ در سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شد. شورای عالی محیط زیست بر اساس قانون 5 منطقه را در استان‌های کرمان، یزد و سمنان در خارج از مناطق چهارگانه برای تعیین قرق‌های اختصاصی پیشنهاد کرد که این پنج منطقه در شورا مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: از سال ۹۴ در استان یزد واگذاری قرق‌های اختصاصی صورت گرفت و در استان سمنان نیز یک منطقه در پایان سال ۹۶ واگذار شد.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۹۶ برای ۹۵ رأس کَََل، بز، قوچ و میش مجوز شکار صادر شد و همچنین در این سال قرق‌داران را مکلف کردیم که ۲۰ درصد از مجوز‌های شکار را به جوامع محلی همان منطقه واگذار کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ دو بار سرشماری حیات وحش در قرق‌های اختصاصی صورت گرفت، ادامه داد: در قرق علی آباد در استان یزد بیش از ۱۴۰۰ رأس کَل و بز و ۱۴۲ رأس آهو سرشماری شد که در این منطقه تعداد کَل و بز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ رأس و تعداد آهو نیز بسیار محدود بود.

تیموری تصریح کرد: در قرق دیگری در استان یزد ۶۴۵ رأس کَل و بز در دو مرحله سرشماری شدند. قبل از واگذاری این منطقه تعداد کَل و بز در حد ۱۸۰ رأس بود. همچنین  در سال 96 در قرق منصورآباد یزد نیز ۵۰۳ رأس قوچ و میش و ۲۲۸ رأس کَل و بز سرشماری شدند.