نوسانات بازار ارز باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم‌درآمد شده است

حسینی نماینده دادستان تهران در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات 19 نفر از اخلالگران نظام اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز به قرائت کیفرخواست پرداخت.

وی گفت: این پرونده نسبت به برخی از متهمان که شرکای جرم هستند و شامل چند صرافی است که متهمان حاضر با آنها همکاری داشتند که در دادسرا مفتوح و تحقیقات آن در مراحل پایانی است.

حسینی ادامه داد: نوسانات اخیر بازار ارز تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد کشور داشته و موجب کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم‌درآمد شده است. اگرچه اعمال تحریم خارجی و ایجاد ناامنی روانی توسط برخی رسانه‌ها در افزایش ناامنی مؤثر بوده است، اما این عوامل از ابتدای پیروزی انقلاب هم وجود داشته و مسئله جدیدی نیست؛ اما به دنبال فعالیت خارجی، عده‌ای سودجو در داخل کشور به دنبال سود هنگفت بوده و با سوءاستفاده از خلاءهای قانونی و عدم نظارت صحیح برخی مسئولان در تخفیف و تامین ارز و نحوه توزیع، تاثیر مهمی در افزایش قیمت نفت از طریق توزیع نادرست آن داشته‌اند.

نماینده دادستان تهران گفت: این اقدامات موجب کمبود منابع ارزی شده و زمینه‌ساز افزایش چشمگیر قیمت ارز در ماه‌های اخیر شده است.

وی اضافه کرد: اعمال سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسی در آشفتگی بازار ارز مؤثر بود اما فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی باعث شد امکان استفاده بهینه از امکانات موجود فراهم نشود.

حسینی بیان داشت: این افراد متهم‌ هستد که از طریق مداخله کلان در معاملات ارزی به صورت صوری با سوءاستفاده از کارت‌های ملی متعدد و با همدستی تعدادی صراف موجب شدند که ارز توزیع شده بانک مرکزی به دست نیازمندان واقعی نرسد و به جای صرف شدن در راه خرید کالاهای مورد نیاز و سفرهای خارجی ضروری در گاو صندوق افرادی خاص ذخیره شوند.

وی ادامه داد: فعالیت این افراد که بعضا خود اقدام به ذخیره‌سازی ارزهای خارجی برای دستیابی به سود کرده‌اند باعث شده که به ارز به عنوان یک کالای سودآور نگاه شود و به این ترتیب ارزش پول ملی کاهش یافته و قیمت ارز افزایش نامتعارف پیدا کند.

نماینده دادستان تهران خاطرنشان کرد: البته اختلال در نظام اقتصادی به شخص واحد ختم نمی‌شود و افراد متعددی در این بخش در ماه‌های اخیر فعال بودند اگرچه نقش آنها یکسان نیست اما عملکرد آنها مجموعا موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور شده است.