تشرف بیش از 770 هزار زائر زیارت اولی به بارگاه امام رضا(ع)

در میان اتفاقات خوشایند شاید آن موضوعی که بیشتر دهان به دهان در میان مردم می‌چرخد موضوع «زیارت اولی‌ها» است. هربار با واژه « زائر اولی‌ها» برخورد کرده‌ایم، چهره‌های معصوم کودکان و نوجوانان به ذهن آمده، اما این بار ماجرا متفاوت است. این بار اولی‌ها زنان و مردانی هستند که دست روزگار گرد گذر عمر را بر چهره‌شان و خستگی را در نگاهشان نشانده است، باید اهل معرفت باشی تا از خطوط صورتشان و برق نگاه‌هشان غم درونشان را بخوانی؛ آنچنان که خادمان حضرتش این روزها به خوبی می‌خوانند، می‌بینند و با دعوت برای زیارت حضرت رضا(ع) آن را اجابت می‌کنند تا گرد خستگی را از دل‌ها و نگاه‌ آنان بردارند و برای آنان تولدی دوباره را رقم بزنند.

 

در همین رابطه مصطفی خاکسار قهرودی معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه این آستان از بهار سال 1395 و با دستور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برنامه اعزام زائران زیارت اولی استان‌های کشور را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از 770 هزار زائر محروم و زیارت اولی به مشهد مقدس مشرف شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 158 هزار و پانصد نفر زائر زیارت اولی با تلاش آستان قدس رضوی و در قالب طرح «مهر درخشان رضوی» به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، افزود: به طور متوسط روزانه بیش از هزار زائر زیارت اولی وارد شهر مشهد می‌شوند.

 

تشرف روزانه هزار زائر زیارت اولی به بارگاه امام هشتم(ع)

وی فراهم آوردن زمینه تشرف محبان محروم و نیازمند اهل بیت(ع) به حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) را یکی از رسالت‌های معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا ارگا‌‌ن‌های امدادرسان همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیئت رزمندگان اسلام و خیریه‌های فعال ما را یاری می‌کنند.

خاکسار بیان کرد: زائر اولی‌هایی که در قالب این طرح به مشهد مقدس مشرف می‌شوند به مدت 3 روز میهمان آستان قدس رضوی هستند و برای اعزام آن‌ها شرایطی که البته قابل انعطاف نیز باشد تعریف شده است، افراد محرومی که بالای 40 سال سن داشته و تاکنون به مشهد مقدس سفر نکرده باشند یا از آخرین سفر آن‌ها بیش از 10 سال گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف در قالب این طرح به مشهدالرضا(ع) مشرف شوند.

وی افزود: البته باید محرومیت آن‌ها محرز شود، ضمن اینکه برای بیماران خاص و صعب العلاج، ایتام و نخبگان محروم شرایط سنی برداشته شده و تنها محرومیت و زیارت اولی بودن مدنظر است.

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی بهره‌مندی از وعده‌های کامل غذایی، اسکان در زائرشهر رضوی، حضور در میهمانسرای حضرت در یک وعده غذایی، شرکت در ویژه برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر را از جمله خدمات آستان قدس رضوی برای زائران زیارت اولی دانست و تأکید کرد: روند ارائه خدمت‌ به زائران به صورت مستمر در حال نظارت و کنترل است و در همه مکان‌های اقامت، ناظرانی از معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، برای نظارت و کنترل روند خدمات، کمیت و کیفیت پذیرایی حضور دارند و نواقص، انتقادات و پیشنهادات را منعکس می‌کنند.

ارائه خدمات فرهنگی به زائران زیارت اولی‌ها

گفتنی است در راستای غنای هرچه بیشتر طرح مهر درخشان رضوی و استفاده بیشتر و بهتر زائر اولی‌ها از فیوضات معنوی این سفر، بخش‌های فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه‌ برنامه‌هایی را برای این زائران در دستور کار خود قرار دادند.

فضاسازی اماک اسکان زائران، برگزاری مراسم استقبال و همچنین مراسم بدرقه آیینی، اهدای بسته سوغات متبرک شامل کتاب، کارت پستال حرم مطهر، نمک و نبات متبرک به عنوان ره توشه معنوی، برپایی برنامه‌های معرفتی و توسل همچون ویژه برنامه افتتاحیه قبل از اولین تشرف زائران، آموزش احکام، قرائت ادعیه، برگزاری جلسات توجیهی ویژه سرپرستان و رابطان گروه‌ها، نصب نمادهای رضوی، تبیین و ارائه محتوای تخصصی درباره جایگاه و آداب زیارت، توزیع جزوات حرم شناسی و برگزاری برنامه‌های‌ مذهبی در رواق دارالهدایه حرم مطهر از جمله خدماتی است که در راستای آشنایی هرچه بیشتر با جایگاه و ارزش زیارت امام رضا(ع)، در قالب این بسته فرهنگی به زائران زیارت اولی ارائه می‌شود.