عامل مؤثر در کاهش قدرت باروری زنان

 سید حمید خوئی در ارتباط با درمان ناباروری اظهارداشت: عوامل محیطی همچون موضوع شهرنشینی و کنترل جمعیت بر قدرت باروری تأثیر گذاشته و توجه به این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. در ایران آمارهای غیررسمی حکایت از ناباروری 15 تا 20 درصد از زوج‌هایی دارد که در سن باروری هستند و قصد فرزنددار شدن دارند ولی به این هدف نمی‌رسند مگر در فرآیند درمان قرار گیرند.

وی شیوع مصرف دخانیات را در زنان عامل مؤثر در کاهش قدرت باروری آنها برشمرد و عنوان کرد: آلودگی هوا و استرس‌های ناشی از صنعتی شدن نیز از عوامل تأثیرگذار در ناباروری زوج‌ها است .

دبیر اجرایی هفدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران در مورد موفقیت‌های درمان‌های ناباروری در ایران گفت:‌آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد ولی خوشبختانه با نرم جهانی تفاوت محسوسی در ا ین زمینه نداریم البته باید توجه داشت درمان ناباروری تنها با دارو نیست و گاهی همراه با سایر اقدامات نظیر IVF صورت می‌گیرد که نوعی تکنیک آزمایشگاهی است.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مورد داروی ناباروری مشکلی نداریم و به طور کلی کمبود دارو اکنون جدی نیست و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولین و اقدامات جهادی آنها شاهد بروز مشکل در حوزه دارو نباشیم.