مناسب ترین راه تسکین لثه‌ ملتهب نوزادان

مرتضی بخشی دندانپزشک اظهار کرد: اگر کودک شروع به دندان در آوردن کرده است و مدام بی تابی می‌کند باید کارهایی انجام دهید تا این دوران برای او بهتر سپری شود.

یکی از این کارها ماساژ ملایم لثه کودک است؛ برای این کار با کمک نوک انگشت تمیز و شسته شده، گاز مرطوب یا پارچه‌ای تمیز و مرطوب به آرامی لثه کودک را ماساژ دهید، کمی فشار ملایم می‌تواند ناراحتی کودک را کاهش دهد.

این دندانپزشک بیان کرد: دندان‌گیر یکی از وسیله‌های لازم این دوران است اما در استفاده از دندان گیر باید دقت کافی صورت بگیرد چرا که نوع لاستیکی آن برای دندان کودک بهتر است. دندان گیرهایی که با مایع پر شده‌اند ممکن است در اثر فشار لثه کودک پاره شوند، اگر از شیشه کودک برای این منظور استفاده می‌کنید بهتر است آن را با آب پر کنید، چون تماس مکرر با قند موجود در شیر و شیرخشک یا آبمیوه ممکن است منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود.

بخشی ادامه داد: یک تکه پارچه سرد و مرطوب یا دندان گیر خنک می‌تواند تسکین دهندهای خوب برای کودک شما باشد، مراقب باشید یخ زده نباشد و کمی خنکی کفایت می‌کند، زیرا سرمای زیاد بیش از آن که می‌تواند مفید باشد ممکن است آسیب زننده باشد، اگر کودک شما غذا‌های جامد و سفت می‌خورد از غذا‌های سرد استفاده کنید، ماست خنک پیشنهاد خوبی است.

وی افزود: افزایش بزاق و آبریزش دهان جزئی از فرایند دندان در آوردن است؛ یک دستمال تمیز در نظر بگیرید و دهان و چانه کودک را خشک نگه دارید تا از تحریک پوست پیشگیری کنید، هنگام خواب نیز پارچه مناسب و جاذبی زیر سر کودک قرار دهید، اگر کودک شما خیلی بی قرار، تحریک پذیر و بدخو شده با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم داروهای مسکن را به میزان لازم تجویز کند، از دادن آسپیرین و دارو‌های خودسرانه به کودک خودداری کنید.

این دندانپرشک گفت:  از استعمال دارو‌های موضعی و بی‌حس کننده بر روی لثه خودداری کنید، زیرا این دارو‌ها به وسیله بزاق شسته شده و قبل از اینکه روی لثه تاثیر کنند موجب بی‌حسی گلوی کودک می‌شوند و در مکانیسم‌های طبیعی بلع کودک تداخل ایجاد می‌کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بخشی با اشاره به اینکه دندان در آوردن معمولا با اقدامات خانگی کنترل می‌شود، گفت:  اگر ناراحتی و بی قراری شدید و نخوردن شیر و غذا در کودک شما روی داد یا تب و علائم بیماری‌های دیگری مانند تب و اسهال ایجاد شد به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از دندان‌های تازه کودک مراقبت کنیم؟

وی با تاکید بر تمیز کردن روزانه لثه‌ی کودک با دستمال تمیز و مرطوب،گفت: این کار موجب پیشگیری از رشد باکتری‌ها در دهان کودک می‌شود، بعد از اینکه دندان کودک کمی رشد کرد می‌توانید روزی یک بار از یک مسواک مرطوب کوچک با پرز‌های نرم و ظریف استفاده کنید و نیاز به استفاده از خمیر دندان یا مواد دیگر نیست، تا  ۲ سالگی و زمانی که مطمئن شدید کودک قادر به بیرون ریختن آب از دهان شده است فقط باید از آب استفاده کنید.