آمیب را بشناسید و با آن مبارزه کنید

 آمیبیاز (اسهال خونی آمیبی) عبارت است از یک عفونت انگلی روده بزرگ و گاهی کبد. اسهال آمیبی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است. بسیاری از افراد، خصوصاً کسانی که در آب و هوای معتدل زندگی می‌کنند، این انگل را دارند بدون این که علامتی داشته باشند. برای اینکه با این بیماری بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید.

علت اسهال خونی آمیبی چیست؟

علت اسهال خونی آمیبی آلوده شدن با انگلی به نام انگل انتاموبا هیستولیتیکا است که یک موجود زنده میکروسکوپی است و از طریق آب و غذای آلوده وارد بدن می‌گردد. آمیبیاز بیماری شایع در مناطقی است که بهداشت ضعیف بوده و شرایط زندگی غیربهداشتی است. انگل قادر است بدون ایجاد هیچگونه علامتی در روده زنده بماند اما در برخی موارد می‌تواند باعث ایجاد علایم شدید شود.

چه کسانی بیشتر مبتلا می‌شوند؟

آمیبیاز می‌تواند افراد را در هر سنی درگیر خود کند، اما اغلب در کودکان و نوجوانان بیشتر شایع است. همچنین در کشور‌های پرجمعیت در حال توسعه و شرایط بهداشتی غیر استاندارد شایع‌تر است. انگل مولد آمیبیاز به آب و غذا هجوم می‌کند.

علائم آمیبیاز را می‌شناسید؟

آمیبیاز ممکن است همیشه خود را در آزمایش‌ها نشان ندهد، اما علایم قابل تشخیصی دارد. اگر درمان نشود، شرایط می‌تواند جدی و حتی تهدید‌کننده زندگی باشد. علائم آمیبیاز از خفیف تا شدید بوده و ممکن است در همه افراد خود را نشان ندهد. زمانی که علایم رخ می‌دهد ممکن است به شکل‌های مختلف به شرح زیر باشد:

–استفراغ:ممکن است زمانی رخ دهد که عفونتی شدید در دستگاه گوارش وجود دارد.

–اسهال شدید:عفونت خفیف ممکن است باعث اسهال شدید شود. در بعضی موارد ممکن است اخلاطی به رنگ روشن یا خون از طریق مدفوع دفع شود.

–اسهال خونی:معمولا نشانه عفونت شدید یا مزمن است. ممکن است ۱۰ تا ۲۰ بار در یک روز اجابت مزاج خونی صورت پذیرد.

برخی از علایم دیگر آمیبیاز عبارتند ازکاهش ناگهانی وزن بدن، گرفتگی شکمی، درد شکم، دل پیچه و حالت تهوع،کاهش اشتها، نفخ شکم، خستگی،کم آبی بدن، درد در هنگام مدفوع و تب. 

ترشحات سمی انگل ممکن است باعث ایجاد علایم آلرژیک خاصی در بدن شود.

چطور می‌توان پیشگیری کرد؟

دستان خود را به طور مرتب بشویید، خصوصاً قبل از غذا خوردن اگر در منطقه‌ای هستید که غذا و آب ممکن است در آنجا آلوده باشد، اقدامات زیر ضروری هستند:

ـ. آب آشامیدنی را ۵ دقیقه بجوشانید.

ـ. برای مسواک کردن و شستن دندان‌ها از آب شیر استفاده نکنید و مراقب باشید هنگام حمام کردن آب قورت ندهید.

ـ. از خوردن میوه با پوست یا سبزیجات، ماهی یا صدف خام، یا هرگونه محصول لبنی مشکوک (بستنی، شیر، کره و غیر) خودداری کنید.

چه درمانی برای آمیبیاز وجود دارد؟

آمیبیاز یا دیسانتری به وسیله آزمایش‌های خونی خاص و آزمایش مدفوع تشخیص داده می‌شود. تجزیه و تحلیل خون ممکن است افزایش گلبول‌های سفید و ESR را نشان دهد به این معنی که التهاب در خون وجود دارد. در صورتی که عفونت، بافت کبد را تحت تأثیر قرار دهد، تست‌های عملکرد کبد، اختلال عمل‌کرد را تشخیص خواهد داد. درمان اسهال خونی آمیبی شامل دارو‌هایی خاص که به نابودی انگل‌ها کمک می‌کنند می‌باشد. این دارو‌ها ممکن است عوارض جانبی نظیر تهوع و احساس طعم فلز در دهان ایجاد کنند. همچنین ممکن است دارو‌هایی برای درمان اسهال خونی آمیبی تجویز شود. نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن به علت اسهال و استفراغ ضروری است. ضمناً چند داروی خانگی برای درمان اسهال خونی آمیبی وجود دارد که علایم عفونت را بهبود می‌بخشد.

برگ خشک شده گیاه سریش:

به منظور درمان گیاهی اسهال خونی برگ خشک سریش و پودر زردچوبه را به نسبت مساوی ترکیب کرده و با چند قطره روغن خردل مخلوط کنید. این خمیر را به بدن بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد با آب ولرم دوش بگیرید. به علت دارا بودن خواص آنتی بیوتیکی، برگ سریش، یک درمان گیاهی اسهال خونی محسوب می‌شود.

برگ درخت نعل اسب:

جهت درمان اسهال خونی در طب سنتی عصاره ۴۵۰ گرم از برگ درخت نعل اسب را بگیرید. مساوی با مقدار عصاره به آن روغن کنجد اضافه کنید و به آن حرارت دهید تا آب بخار شود. مخلوط را خنک کنید و در ظرفی تمیز بریزید. به مدت دو تا سه هفته این مخلوط را بنوشید. آنزیم‌های موجود در برگ درخت نعل اسب به نابودی انگل‌های مسبب بیماری و درمان اسهال خونی در طب سنتی کمک می‌کند.

انجیر معابد یا انجیر بنگالی:

در برخی موارد اسهال خونی آمیبی می‌تواند به سطح پوست حمله کند. پوست درخت انجیر بنگالی یا انجیر معابد به عنوان درمانی طبیعی و مؤثر برای این ییماری شناخته می‌شود. جهت درمان اسهال خونی با طب سنتی انجیر را پوست بگیرید، خوب بشویید و آنرا در سایه خشک کنید. سپس آنرا پودر کرده به شکل خمیر روی ضایعات پوستی قرار دهید.

بکرایی:
میوه درخت بکرایی خواص ضد میکروبی دارد. اسید‌های موجود در این میوه به نابودی میکروب‌های بدن کمک می‌کند. میوه کال بکرایی بهتر عمل می‌کند، چون اسید بیشتری دارد. برای درمان اسهال خونی با طب سنتی یک عدد میوه نارس بکرایی را روی آتش کباب کنید. سپس گوشت میوه را جدا کرده و با مقداری شکر مخلوط کنید تا شیرین شود. حتی می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید. این مخلوط را به مدت چند هفته هر روز میل کنید تا علایم رفع شوند.

زردآلو:

برگ زردآلو خاوی ترکیبات ضد سم است که در مقابله با عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود. برای درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان ابتدا برگ‌ها را بشویید و عصاره آنرا بگیرید. این عصاره را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. هر روز قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

گواوا:

میوه گواوا اثری اسیدی دارد که جلوگیری کننده از ایجاد اسهال خونی آمیبی است. به منظور درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان پنج عدد برگ گواوا را بردارید و خوب بشویید. آن‌ها را در سایه خشک کرده پودر کنید و با مقداری آب به شکل خمیر درآورید. دو تا سه بار در روز به صورت موضعی استفاده کنید.

دانه پاپایا:

طبیعت ضد انگلی دارد و گسترش ارگانیزم‌های زنده مسبب بیماری را محدود می‌کند. با هدف درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان پنج قاشق غذاخوری از دانه پاپایا را هر هفته مصرف کنید.

چای سیاه:

چای سیاه نیز در درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان کاربرد دارد. چای سیاه که شیرین نشده باشد خواص ضد انگلی و ضد سمی دارد. نوشیدن روزانه چای سیاه باعث می‌شود از انگل‌های شکم خلاص شوید