تهیه نقشه تراکنش بادی خوزستان تا پایان سال جاری

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار که امروز (شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در ردیف بودجه از طریق منابع عمومی دولت و صندوق توسعه ملی می‌توانیم پول برداشت کنیم که در سال گذشته جدای از بودجه سالانه با مجوز دولت در موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار مبلغی را برداشت کردیم که این مبلغ طبق دستور مقام معظم رهبری برای استان خوزستان هزینه شد.

وی افزود: از 550 میلیارد تومانی که از صندوق توسعه ملی برداشت شد، حدود 50 میلیارد دلار برای منابع تجهیزات برقی برای استان خوزستان اختصاص یافت.

تجریشی گفت: از همین مبلغ حدود 100 میلیارد دلار برای پروژه کارگروه ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار و همچنین شناسایی و پایش آن با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به صورت استانی اختصاص یافت.

وی ادامه داد:بر اساس برنامه کارگروه ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار استان خوزستان یکی از اولویت‌های کشور است، چرا که یکی از مهمترین و بیشترین اثرات پدیده گرد و غبار در این استان را ما شاهد بودیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار مبلغی را برای پایش این پدیده در استان خوزستان برداشت کرده بود که سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر هزینه این مبالغ را برعهده دارد.

تجریشی با اشاره به برنامه ها و اقدامات در نظر گرفته شده برای مقابله با تردد خودروهای فرسوده و آلاینده‌ها، تصریح کرد: ما بر اساس توافقاتی که با دو خودروساز بزرگ کشور در خصوص نوسازی ناوگان خود و همچنین استانداردسازی خودروهای خود داشتیم، برنامه‌هایی را در سال جاری نیز بر همین اساس خواهیم داشت.

وی افزود: اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست بدون تأمین منابع مالی امکانپذیر نخواهد بود. نوسازی و بازسازی خودروها می‌تواند اثرات مفیدی را بر کاهش آلاینده‌های هوا داشته باشد.

تجریشی در ادامه تصریح کرد: اگر خودروسازان به تعهدات خود در زمینه نوسازی و بازسازی خودروهای خود عمل نکنند، تمام برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با مشکل مواجه خواهد شد که این معضلات را ما در سال گذشته داشتیم که آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای ایران بر اساس همین نبود تعهدات صورت گرفت.

وی افزود: در سال گذشته 70 درصد آلاینده‌های کلانشهرها مربوط به کامیون‌های فرسوده است.

طهماسبی در ادامه نشست در خصوص تهیه نقشه تراکنش بادی در استان خوزستان تصریح کرد: ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار تا پایان امسال نقشه تراکنش بادی در استان خوزستان را ارائه خواهد کرد که این نقشه با کمک سازمان هواشناسی تهیه شده است.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی با کمک سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی سرزمین‌های پهنه غبار خیز را بر عهده گرفته است که با توجه به سرعت آستانه نزدیک به یک میلیارد تومان برای تهیه این پهنه غبارخیز اعتبار در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد مقابله با پدیده کرد و غبار با اشاره به افزایش مناطق تحت تاثیر پدیده گرد و غبار اظهار کرد: بسیاری از مناطق کشور اگر حفاظت نشوند، به صورت خطرناک تاثیر پدیده گرد و غبار درخواهند آمد. همچنین با وضعت اقلیم و خشکی که در مناطق کشور ما شاهد هستیم، بسیاری از مناطق کشور تحت تأثیر این غبارریزها قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نبود مدیریت در مناطق بالادست رودخانه‌ها، ما شاهد خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها در کشور بودیم که همین منجر به پدیده گرد و غبار شد.

طهماسبی در ادامه اظهار کرد: بیشترین مناطق تحت خطر غبارریزها می‌تواند ناشی از نابودی مناطق مرتعی و پوشش آن‌ها باشد که متأسفانه در سال‌های اخیر حدود 5 درصد از مناطق تحت حفاظت ما جزء مناطق خطرناک محسوب شدند.

رئیس ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود 7000 هکتار از مناطق تالابی و رودخانه‌های کشور خشک شده‌اند، گفت: علی‌رغم گسترش آب در مناطق تحت حفاظت متأسفانه ما شاهد کاهش آبگیری تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور بودیم.

وی همچنین در رابطه با تالاب شادگان نیز تصریح کرد: در موضوع طرح تعلق آبگیری کانال تالاب شادگان باید بگوییم که طرحی ارائه شده است که آب تالاب هورالعظیم را به نخلیات شادگان انتقال دهد که این طرح حدود 13 کیلومتر از آب کارون تا پرورش آب آزاد این منطقه ادامه دارد. که برآورد این طرح نزدیک به 600 میلیارد تومان است.

طهماسبی با اشاره به تالاب هامون و جازموریان نیز افزود: در رابطه با این دو تالاب خوشبختانه با سیلاب‌هایی که امسال صورت گرفت، این دو تالاب در وضعیت خوبی بسر می‌برند.

وی افزود: بیشترین تکرار و رخداد در این مناطق در اولویت سازمان محیط زیست است که از نظر مقدار و تکرار سیلاب‌ها برای سازمان محیط زیست در اولویت قرار دارد.

وی همچنین در رابطه با ریگان در استان سیستان و بلوچستان گفت:برای اجرای طرح آبرسانی به ریگان وزارت نیرو اعتباراتی را به این موضوع اختصاص داده است، چراکه این طرح مانند سایر مسائل همچون زلزله باید مورد توجه قرار گیرد.