زگیل و درمان آن در کودکان

زگیل‌ها می‌توانند دارای ظاهر متفاوتی باشند، مانند صاف، براق، دارای پایه‌بلند یا توده بزرگ خشن، وجود آن‌ها ممکن است ناخوشایند و خجالت‌آور باشد. گاهی هم دردناک هستند، به‌خصوص اگر روی پاها یا زیر ناخن‌ها جا بگیرند.

انواع زگیل

زگیل‌های رایج و معمول: این نوع که بیشتر روی انگشتان، دست‌ها، زانوها و آرنج‌ها یافت می‌شود، یک برآمدگی سخت کوچک و گنبدی شکل و معمولاً متمایل به خاکستری و قهوه‌ای است. این نوع سطح سختی دارد که ممکن است شبیه سر یک گل کلم با نقطه‌های سیاه رنگ درون آن به نظر برسد.

زگیل‌های مسطح: این زگیل‌ها تقریباً به اندازه یک سر سنجاق و نرم‌تر از دیگر انواع زگیل و دارای سرهای مسطح هستند. زگیل‌های مسطح ممکن است به رنگ‌های بنفش، قهوه‌ای کمرنگ یا زرد باشند. بیشتر کسانی که مبتلا به زگیل مسطح می‌شوند آن را روی صورت خود دارند اما این زگیل‌ها می‌توانند روی بازوها، زانوها یا دست‌ها نیز رشد کنند و به صورت خوشه‌ای به نظر برسند.

زگیل‌های کف پا: این زگیل‌ها که روی قسمت زیرین پاها دیده می‌شوند، می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. وجود این زگیل‌ها مثل این است که دائم روی یک سنگ کوچک راه می‌روید.

زگیل‌های رشته مانند: این زگیل‌ها ظاهری مانند انگشت دارند و معمولاً به رنگ گوشت هستند و روی دهان یا اطراف آن، چشم‌ها یا بینی رشد می‌کنند.
 

آیا زگیل واگیردار است؟

لمس زگیل یک فرد لزوماً باعث ایجاد زگیل کودک شما نمی‌شود اما ویروس‌هایی که ایجادکننده زگیل هستند با تماس فیزیکی نزدیک با کودک یا با سطحی که فرد بیمار آن را لمس کرده، مانند کف حمام یا سطح دوش ممکن است به فرد دیگر انتقال یابند.


یک برش کوچک یا خراش می‌تواند هر ناحیه از پوست را نسبت به زگیل‌ها آسیب‌پذیرتر کند. همچنین خاراندن یک زگیل ممکن است زگیل‌ها را به دیگر نقاط بدن منتقل کند. مدتی که بین برخورد یک فرد با ویروس ایجادکننده زگیل و پدیدار شدن زگیل وجود دارد، متفاوت است. زگیل‌ها ممکن است بسیار آهسته رشد کنند و هفته‌ها یا زمان طولانی‌تری تا انتشار آن‌ها طول بکشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ظاهر شدن زگیل روی بدن نوزاد و بچه‌های کوچک حتماً نیاز به معاینه توسط پزشک دارد و در صورتی که زگیل روی صورت، اندام تناسلی یا مقعد کودک در هر سنی دیده شد نباید خودسرانه اقدام به درمان کرد و مراجعه به متخصص ضرورت دارد.
همچنین در صورت زگیل دردناک، قرمزرنگ، خونریزی‌دهنده، متورم و چرک‌آلود باید با پزشک مشورت کرد.

درمان زگیل

عموماً زگیل‌ها باعث بروز هیچ مشکلی نمی‌شوند، بنابراین تهدیدی برای سلامت نیستند. زگیلی که درمان نشود، ممکن است ۶ تا ۱۲ ماه زمان ببرد تا خودبه‌خود ناپدید شود.

اگر زگیل دردناک باشد یا در فعالیت‌های دیگر مداخله کند، ممکن است پزشک تصمیم به خارج کردن زگیل بگیرد. البته روش‌های دیگری مانند محلول‌های برطرف‌کننده زگیل، سوزاندن زگیل از طریق جریان الکتریکی، فریز کردن زگیل با استفاده از نیتروژن مایع و درمان لیزر نیز وجود دارد که قطعاً باید توسط متخصص انجام شود.

پس از گذشت چند روز از درمان توسط پزشک، ممکن است زگیل بیفتد اما شاید درمان‌های متعددی مورد نیاز باشند. پزشکان معمولاً زگیل‌ها را جدا نمی‌کنند چرا که این عمل ممکن است باعث ایجاد زخم شود و زگیل نیز پس از مدتی بازگردد.

درمان موضعی

اگر کودک بزرگ‌تر دارای زگیل ساده روی انگشت خود است، از پزشک درباره استفاده از پماد بدون نسخه برای برطرف کردن زگیل سؤال کنید. برخی پزشکان پماد بدون نسخه‌ای را توصیه می‌کنند که شامل سالسیلیک اسید است و برای چند هفته هر روز روی زگیل قرار داده می‌شود. این پماد زگیل ممکن است سوزش ایجاد کند. فرایند آن شامل خیساندن زگیل با آن و کندن پوست خشک شده است اما بعضی کودکان آن را تحمل نمی‌کنند. این دارو برای استفاده روی صورت یا اندام تناسلی کودک شما نیست و باید بسیار مواظب باشید که کودک کنجکاو شما به آن دسترسی پیدا نکند چرا که در صورت برخورد با دهان و چشم او ممکن است سوزش ایجاد کند. این درمان ممکن است چند هفته یا چند ماه پیش از مشاهده نتایج طول بکشد، اما در نهایت زگیل باید از روی پوست سالم پایین بریزد. داروهای زگیل شامل مواد شیمیایی قوی هستند و باید با احتیاط مصرف شوند چرا که می‌توانند به پوست سالم آسیب بزنند.

در صورت استفاده از چنین روشی باید توجه داشت که:

* پیش از استفاده از دارو، زگیل را در آب گرم فرو ببرید و پوست مرده روی سطح زگیل را با یک سوهان (که هرگز نباید برای ناخن‌ها استفاده شود) بردارید. مواظب باشید پوست سالم اطراف زگیل را سوهان نکشید.

* ناحیه زگیل را در زمان عمل کردن دارو پوشش دهید.

* مواظب باشید زگیل را مالش یا خراش ندهید و برندارید. انجام این کار می‌تواند ویروس را به قسمت دیگری از بدن منتقل کند یا باعث عفونت کردن زگیل شود.

یک راه‌حل بهتر برای درمان زگیل در کودک شما می‌تواند امتحان کردن بانداژهای بدون نسخه باشد که شامل سالسیلیک اسید هستند. هر روز یک بانداژ جدید روی زگیل قرار دهید. در نهایت ویروس روی پوست مرده‌ای که برداشته می‌شود، می‌میرد.

پیشگیری

با اینکه هیچ راهی برای پیشگیری از زگیل وجود ندارد، توصیه مؤثر این است که همواره کودکان را به شستن دست و پوست خود به صورت مرتب و خوب ترغیب کنید. اگر پوست کودک دارای برش یا زخم است از صابون و آب برای تمیز کردن آن ناحیه استفاده کنید چرا که زخم‌های باز در معرض خطر زگیل و دیگر عفونت‌ها هستند. همچنین منطقی است که کودکان را به پوشیدن صندل‌های ضدآب و دمپایی در دوش‌های عمومی، رختکن‌ها و اطراف استخرهای عمومی تشویق کنید. این کار می‌تواند از زگیل‌های کف پا و دیگر عفونت‌ها مانند پای ورزشکاران پیشگیری کند.