اجرای بیش از ۲۲۰ برنامه فرهنگی به مناسبت ایام محرم و صفر

سعید اوحدی در نشست خبری ویژه برنامه‌های ایام ماه محرم و صفر و هفته دفاع مقدس گفت: سازمان فرهنگی و هنری در این خصوص ستاد ویژه‌ای برای ماه محرم، هفته دفاع مقدس و مناسبت اربعین ایجاد کرد و تصمیم گرفت برنامه‌ها به صورت فراگیرو ملی برگزار شود.

وی با اشاره به اجرای بیش از ۲۲۰ برنامه ادامه داد: برای ماه محرم ۱۷ برنامه فراگیر، ۱۲ برنامه شاخص و ۷۰ برنامه محلی و منطقه‌ای تدارک دیده شد و یکی از مناطق به عنوان مسئول برگزاری آن انتخاب شد. امروز بعد از ظهر نیز در ساعت ۱۷ در میدان امام حسین (ع) از برنامه ماه محرم رونمایی خواهد شد.

اوحدی در توضیح برنامه‌های فراگیر سازمان در ایام ماه محرم گفت: برنامه پرده عشاق به منظور تجلیل از خادمان و پیرغلامان اهل بیت و نیز دو برنامه کودکان عاشورایی در مهد کودک‌های تحت مدیریت سازمان و برنامه نوگلان حسینی با محوریت نوجوانان مدارس تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای ویژه برنامه سوگواره شعر با عنوان بر آستان اشک در فرهنگ سرای اندیشه عنوان کرد: مراسم اهدای نشان ارادت به هنرمندان منتخب آئینی نیز در این ایام برگزار خواهد شد. همچنین سوگواره آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی که به معرفی آداب و سنن استان‌ها در عزاداری می‌پردازد نیز از سوی سازمان اجرا می‌شود.

اوحدی همچنین به برگزاری ویژه برنامه مرثیه آفتاب شامل اجرای ۷ گروه حرفه‌ای نقال و پرده خوان نوجوان و جوان که در منطقه ۱۴ تهران آموزش دیده اند در ایام ماه محرم اشاره کرد و گفت: اهدای نشان حسینی به کودکان تهرانی و اهدای بسته خاک سرخ به دانش آموزان نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. در ایام تاسوعا و عاشورا، هیئت‌های عزاداری تهران شروع عزاداری خود را از مبدأ امام حسین قرار خواهند داد، همچنین برنامه ویژه عصر عاشورا نیز در این میدان برپاست. جدای از این در ایام ماه محرم و صفر، میدان امام حسین (ع) به مدت ۶۰ شب میزبان برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس در این سازمان پرداخت و تصریح کرد: ویژه برنامه‌ای با عنوان نقطه رهایی که شامل بازسازی عملیات‌های شاخص دفاع مقدس خواهد بود با حضور صد هنرمند جوان در مصلای تهران و با همکاری سپاه محمد رسول الله تهران، ارتش و ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد به مدت ۲۰ شب اجرا خواهد شد. همچنین ویژه برنامه‌ای به منظور تجلیل از شهدای تفحص نیز برگزار خواهیم کرد.

اوحدی همچنین از برگزاری مراسم ویژه پاسداشت شهدای منا در دوم مهرماه خبر داد و گفت: برنامه‌های اربعین سازمان بدون دخالت هیچ گونه بودجه دولتی و تنها با پشتوانه مردمی برگزار خواهد شد و انتظار داریم امسال خروجی فرهنگی هنری قابل توجهی از این برنامه ایجاد شود. باید توجه کنیم به دلیل توطئه خطرناک سال جاری عربستان و آمریکا در راستای ضربه زدن به پیوند عمیق دو ملت ایران و عراق و انتشار اخباری نادرست در زمینه حضور زائران عراقی در ایران، قرارگاه فرهنگی اربعین نقش ویژه‌ای برای تقویت پیوند میان دو کشور خواهد داشت.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اشاره به انتخاب روز ۱۴ مهرماه به عنوان روز ابتدایی هفته تهران تصریح کرد: ۳۰ برنامه گشت شهری با عنوان تهران با تو در این هفته آغاز و در طول سال نیز اجرای آن‌ها ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه به آخرین وضعیت موسسه نشر شهر پرداخت و گفت: هفته آینده تغییرات در هیئت مدیره این موسسه انجام خواهد شد و امیدواریم با این تغییرات، فعالیت‌های آن و نیز مجموعه باغ کتاب در مسیر اصلی خود که توسعه و ترویج کتابخوانی است، قرار بگیرد.

اوحدی همچنین در مورد وضعیت موزه صنعت چاپ نیز گفت: در نشستی با خانم بروجردی رئیس کتابخانه ملی ایران، آمادگی خود را اعلام کردیم که این موزه با توجه به پراکندگی اش در مجموعه باغ کتاب و یا یکی از مراکز فرهنگی ما قرار بگیرد. در این زمینه در حال امضای تفاهم نامه‌ای با ایشان هستیم که امیدوارم هفته آینده نهایی شود.