رانت‌ها، احتکارها و کارخانه‌های رو به تعطیلی را به «سجام» بگویید

 سید علی اصغر رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری خود با بیان اینکه گزارش برنامه سجام قرار است هر هفته بیان شود، گفت: با نظر معاون اجتماعی قوه قضاییه چند ماهی است سامانه جامع اطلاعات مردمی یا سجام در تمام استان‌های کشور آغاز به کار کرده و مردم می‌توانند به عنوان ناظران پیشگیری ورود عملیاتی داشته باشند و ما هم تعهد می‌کنیم با کمک مردم نظارت را عملیاتی کنیم.

وی افزود: در شرایط کنونی که جرایم اقتصادی در جریان است و افراد سودجو بر مردم با سواستفاده ستم می‌کنند، می‌توان با سامانه سجام بسیاری از جرایم و تخلفات گمنام و مخفی را به کمک مردم، آشکار کرد.

رفاهی اضافه کرد: نظارت یا متمرکز است که قوای سه‌گانه انجام می‌دهند که کافی نیست و باید نظارت غیرمتمرکز را با کمک سامانه سجام تحقق بخشید.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضاییه ادامه داد: سامانه سجام در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات را به عالی‌ترین مقامات قضایی و اجرایی شهر، شهرستان و استان می‌رساند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که انتظار داریم اطلاعات آن را مردم با کمک این سامانه ثبت کنند مسئله احتکار است.

رفاهی بیان کرد: چند شب گذشته معاون اول قوه قضاییه تقاضای معرفی متخلفان اقتصادی شد، سامانه سجام آمادگی دارد در هر نهاد و جایی که احساس شد پارتی‌بازی و تخلف احساس شد، ثبت و رسیدگی شود.

برابر قانون اساسی احیای حقوق عامه از وظایف کلان قوه قضاییه است و هرجایی شهروندان موضوعی در این حیطه تضییع آن احساس کردند با سامانه سجام اطلاع‌رسانی کنند تا خیلی زود به دست مسئولان قضایی و اجرایی برسد.

وی گفت: موضوع دیگر که می‌توان در این سامانه ثبت کرد در حوزه بانکداری است، اگر مردم بابت دادن وام‌ها و سودهای کلان گلایه‌مندند یا بدهکار کلان بانکی می‌شناسند و مدرک و سندی هم دارند به ما حتما گزارش دهند.

رفاهی با بیان اینکه گزارش‌‌ها باید مستند باشد، اظهار کرد: در موضوع قاچاق کالا و ارز و مسائل مربوط به کارگری و کارفارمایی هرجا مردم احساس کردند قاچاق در حال انجام است یا کارخانه آنها در حال تعطیلی است یا تعطیل شده است به قید فوریت اطلاع دهند و ما تعهد می‌کنیم سریع رسیدگی کنیم.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضاییه بیان کرد: نواقص فنی و بهداشتی محیط‌های کارگری که در حال انجام فعالیت هستند نیز اگر اطلاع‌رسانی و ثبت شوند می‌توان از بروز حوادث کاری جلوگیری کرد. اگر این اتفاق نهادینه شود حوادث کارگری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در اولویت سامانه سجام است اقدامات علیه محیط زیست است، گفت: با توجه به اهمیت محیط زیست اقدامات مجرمانه یا لطمه زدن به محیط زیست موضوعات ثبت شده در سامانه سجام سریعا رسیدگی می‌شود. 

رفاهی گفت: بحث زمین‌خواری، کوه‌خواری و ساحل‌خواری یا تصرف اراضی ملی و دولتی از دیگر موضوعاتی است که در اولویت‌ رسیدگی ما پس از ثبت در سامانه سجام است.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر گزارشی علیه فرد یا افرادی با مدارک به دست ما برسد قطعا هشدارهای خصوصی را به افراد می‌دهیم و رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و بنا داریم افرادی را به عنوان ناظر و دیدبان در سازمان‌ها مستقر کنیم.

وی عنوان کرد: در این سامانه با مسائل شخصی مردم کاری نداریم، نمی‌خواهیم پرونده‌های قوه قضاییه را بیشتر کنیم بلکه رویکرد ما پیشگیری از وقوع جرم است.

رفاهی در خصوص سنجش صحت مدارک گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد مدارکی که ارسال شده است تایید شده‌اند، گزارش‌های واصل شده ابتدا باید به هسته‌هایی می‌روند که بیش از ۵۰ نفر عضو دارند در هر استان و شهرستانی مسئول سامانه سجام هم وجود دارد و بعد از تایید سلسله مراتبی اینجانب با تایید گزارش، آن را برای مسئولان ارسال می‌کنم و ممکن است در موضوعاتی مثل احتکار سریعا و در حد چند دقیقه گزارش‌ها به دست مسئولان برسد.