راهکارهای مفید برای ایجاد رابطه دوستانه بهتر

برای بهبود روابط دوستانه باید در بعضی از موارد اعتقادات شخصی را کنار گذاشت و همه چیز را از دریچه ذهن دوست خود نگاه کنیم. در ادامه به جای قضاوت باید پذیرش واقعیت را یاد بگیریم و در گام بعد به جای توجه به انتخابات پیش رو صرفا علایق مشترک را پیدا کرد.

تعریف و تمجید

از دوست خود هرچند اندک تعریف کنید، حتما لازم نیست تا دوست شما کاملا مطابق میل شما عمل کند، بلکه صرفا با توجه به نقاط مشترک در رابطه دوستی، نقاط روشن را پیدا و از آنها تعریف کنید.

با تمجید از دوستانتان فرصت ایجاد مکالمات منجر به رشد را فراهم کنید تا در کنار این فرصت انتقادهای خود را نیز بیان کنید.

گوش کردن

به سخنان دوست خود گوش دهید هرچند که می‌دانید تکراری است. تنها با خوب گوش کردن است که می‌توانید ابعاد مشکلات موجود در رابطه و زمینه‌ رفع کردن آنها را بشناسید.

در واقع با مهارت خوب گوش کردن است که دوست شما متوجه می‌شود به او توجه دارید و او نیز در ادامه سعی می‌کند رفتاری مشابه را از شما فرا بگیرد.

بخشیدن

بخشیدن یک هنر است که این هنر صرفا فراموش کردن درد و رنج نیست، بلکه بخشیدن، هنر رها کردن احساس درد و رنج ناشی از یک رویداد تلخ است.

تنها با بخشیدن است که می‌توان آن را به دیگران آموزش داد، پس شما اولین نفری باشید که به این مهارت دست پیدا می‌کنید.

یاد بگیرید

در مورد رفتار دیگران و خاستگاه این رفتارها تحقیق و مطالعه کنید، به جای توجه به حدسیات با مطالعه شخصیت و واکنش‌های طرف مقابل سعی کنید که او را بهتر درک کنید.

امیدوار باشید

توقعات خود را از دوستتان که بیشتر بر اساس شخصیت، رفتار و احساساتش است، کنار بگذارید یا تغییر دهید. در واقع با کنار گذاشتن توقعات ناخواسته از دیگران می‌توانید زمینه لازم برای رشد خود را فراهم کنید.

امید یک نیروی قدرتمند برای رشد و تعالی انسان است، اما باید به این نکته دست یافت که بعضی افراد از تغییر گریزان هستند.

سپاسگذار باشید

سعی کنید همواره حق شناس باشید، چرا که صرفا با داشتن این عادت است که می‌توانید به دوست خود نشان دهید که اهمیت کار او در شرایط سخت برای شما قابل توجه بوده است.

مهمترین مسئله در مورد سپاسگذاری، مسری بودن آن است. در واقع دوست شما با دیدن این رفتار شما یاد می‌گیرد که چگونه ویژگی‌های مثبت شما را شناسایی کند.

اهداف را بشناسید

با توجه به روش‌های مطرح شده در پایان باید بدانید شناخت اهداف در یک رابطه دوستانه بسیار حائز اهمیت است. بدون شناخت اهداف و بلندپروازی برای رسیدن به آنها، انگیزه انسان از بین می‌رود، بنابراین اهداف مشترک باید شناسایی و تشویق شوند.