دانشمند فیزیک هسته‌ای، خواستگار قلابی از کار درآمد

9 مرداد زن 30 ساله‌ای به شعبه دهم بازپرسی دادسرای ناحیه 3 تهران رفت و از کلاهبرداری مردی به‌نام علیرضا شکایت کرد.

او گفت: مدتی قبل از طریق فیس‌بوک با مردی آشنا شدم که خودش را دانشمند فیزیک هسته‌ای و مقیم امریکا معرفی کرد. علیرضا می‌گفت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی به ایران دعوت شده است.بعد از مدتی او را ملاقات کردم و در همین مدت کوتاه به من پیشنهاد ازدواج داد و به این بهانه وارد خانواده‌ام شد.

ظاهری آراسته و بسیار موجه داشت و اعتماد اعضای خانواده‌ام را نیز جلب کرد. می‌گفت به خاطر کارش مجبور است مدام محل اقامتش را تغییر دهد و در هتل‌های چند ستاره اقامت دارد.بعد از مدتی علیرضا مدعی شد که می‌تواند با شرایطی خاص برای من و خانواده‌ام خودرو تهیه کند آن هم بواسطه روابطی که داشت. با پیشنهاد او موافقت کردیم و بیش از 100 میلیون تومان به‌عنوان ثبت‌نام اولیه برای خرید خودرو به او دادیم، اما بعد از پرداخت پول علیرضا ناپدید شد. چند روزی از خاموش شدن گوشی تلفن همراه علیرضا گذشته بود که متوجه شدم طلاهایم نیز به سرقت رفته است.

کلاهبرداری‌های سریالی

با شکایت دختر جوان تحقیقات آغاز شد و در بررسی پرونده‌های مشابه در تهران و سایر شهرستان‌های مشهد، اصفهان و کرمان کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی دریافتند متهم فراری تحت عنوان «سرمایه‌گذاری و پیش خرید خودرو با شرایط ویژه» و در چندین مورد نیز به بهانه «اخذ اقامت دائم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا» اقدام به کلاهبرداری کرده است.

بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه علیرضا شناسایی و مشخص شد او یک دختر 8 ساله دارد اما از چند ماه قبل خانواده خود را رها کرده است. درنهایت متهم 38 ساله در حالی که خودش را به عنوان پزشک معرفی کرده بود در ویلایی در شهرستان محمودآباد شناسایی و دستگیر شد.

علیرضا پس از دستگیری به ده‌ها فقره کلاهبرداری در شهرستان‌های مختلف به شیوه و شگرد فوق اعتراف کرد و گفت: «از طریق شبکه‌های مجازی مانند سایت‌های همسریابی یا فیس‌بوک یا [ملاقات] حضوری با دختران جوان آشنا می‌شدم و خودم را دکتر، مهندس یا استاد دانشگاه معرفی کرده و در این مدت وضعیت مالی آنها را بررسی می‌کردم. وقتی متوجه می‌شدم که وضع مالی خوبی ندارند، به بهانه دستیابی به سود بالا بعد از جلب اعتمادشان پیشنهاد خرید خودرو با شرایط ویژه را مطرح می‌کردم. به آنها می‌گفتم که می‌توانند با مبلغی مناسب، خودرو خریداری کرده و درعوض در بازار آزاد آن را با مبلغی بالاتر به فروش برسانند.»

سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی‌پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: متهم طعمه‌های خود را از تهران، مشهد، سمنان، گرگان، مازندران، گیلان، شیراز، اصفهان، کرمان و تبریز انتخاب کرده است. کسانی که با این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند  پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.