۶۰ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه به افراد بالای ۶۰ سال تخصیص می یابد

مهتاب علیزاده در حاشیه برگزاری سومین کنگره طب سالمندی اظهارداشت: اینکه فکر کنیم هزینه کردن برای سلامت سالمندان، دور ریختن سرمایه است، اشتباه بوده و برعکس باعث کاهش هزینه های نظام سلامت خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که ۶۰ درصد تخت های مراقبت های ویژه در مراکز درمانی کشور درگیر افراد بالای ۶۰ سال است، ادامه داد: این افراد با بیماری های متعدد حداقل ۶ ماه در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند و اطرافیان آنها حاضر به ترخیص بیمار نیستند، چون نمی توانند از آنها در منزل مراقبت کنند.

علیزاده بر ضرورت ایجاد و توسعه خدمات مراقبت سالمندی در منزل تاکید کرد و افزود: ایجاد و توسعه چنین خدماتی، باید یکی از اولویت های کشور باشد.

وی اظهارداشت: ایجاد و توسعه خدمات مراقبت سالمندی در منزل، علاوه بر اینکه می تواند منجر به ارتقای کیفیت خدمات به سالمندان شود، باعث ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

علیزاده تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری در این بخش بیهوده و بی فایده بود، قطعا کشورهای توسعه یافته به این سمت نمی رفتند.

دانشیار گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: نظام سلامت کشور، باید خدمات دوران سالمندی را از سایر گروه های جامعه تفکیک و نگاه متفاوتی به خدمات سالمندی داشته باشد.

وی با اشاره به تعدد بیماری های دوران سالمندی، گفت: ایجاد مراکز نگهداری از سالمندان بعد از سکته مغزی که دچار افسردگی می شوند، رفتار درمانی و درمان های بیماری های سالمندان، از جمله موضوعاتی است که بایدمسئولان و برنامه ریزان حوزه سلامت، به آنها توجه کنند.