برنامه های سازمان گردشگری برای روز هفت آبان

علی اصغر مونسان درباره برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای روز 7 آبان اظهار داشت: تلاش شده است در سطح استان فارس شورای تامین استان تصمیم نهایی را بگیرد و مدیرکل میراث فرهنگی ما نیز این آمادگی را دارد که برای اجرای تصمیمات مناسب همکاری کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مهم این است که حاشیه را از این روز کم کنیم تا یک عده ای ناخودآگاه از چنین روزی سوءاستفاده نکنند.

مونسان تصریح کرد: می‌توان این روز را به یک رویداد گردشگری تبدیل کرد ولی در شرایط آرام و بدون حاشیه؛ و به هیچ عنوان حواشی به چنین روزی کمک نمی‌کند و اتفاقا آسیب نیز وارد می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تشریح آمادگی سازمان برای اجرای برنامه‌های روز 7 آبان تاکید مجدد کرد که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برای این روز برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد.

هفتم آبان، سالروز ورود کوروش بزرگ به بابل است. بر اساس رویدادنامه نبونعید، در 29 اکتبر (7 آبان) سال 539 پیش از میلاد کوروش وارد بابل شد. در رویدادنامه نبونعید اینچنین آمده‌است: در ماه اَرَخسمنو (Arahsamnu = ماه هشتم)، روز سوم (= هفتم آبان) کوروش به بابل اندر آمد. شاخه‌های سبز در برابر (زیر پای او) گسترده شد.

همچنین 19 باستان‌شناس و تاریخ‌پژوه ایرانی در نامه‌ای به استانداری فارس خواستار ثبت هفتم آبان‌ به عنوان روز «کوروش بزرگ» در تقویم رسمی کشور شدند و اعلام کردند که گرامیداشت این روز می‌تواند «نقشی مؤثر در ایجاد وحدت ملی و همبستگی همه ایرانیان» داشته باشد. در این نامه از اظهار نظرهای مبنی بر اینکه «هیچ‌گونه سند تاریخی در خصوص هفتم آبان و روز کوروش بزرگ وجود ندارد» انتقاد شده‌ است.