درباره سفر اربعین بیشتر بدانید

هر ساله با برگزاری مراسم باشکوه پیاده روی اربعین و شرکت بسیاری از مردم در این مراسم، سوالات زیادی از جمله نحوه تهیه ویزا، مراکز تهیه ویزا، تامین ارز، پرداخت عوارض خروج از کشور و  ... ذهن زائران را به خود مشغول می‌کند که در ادامه به برخی از این سوالات پاسخ می‌دهیم.

یکی از سوالاتی که ذهن زائران را مشغول کرده این است که کسانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند باید چطور  ارز مورد نیاز برای اخذ روادید را تامین کنند تا بتوانند موفق به اخذ روادید عراق در ایام اربعین شوند؟

مرتضی آقایی، مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در این رابطه اظهار کرد: زائرانی که برای اربعین قصد دارند به کربلای معلی مشرف شوند برای گرفتن روادید نیازی به تهیه ارز ندارند و ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی به صورت کلی تهیه شده و تخصیص پیدا کرده است و زائران اربعین فقط معادل ریالی هزینه ویزا را پرداخت خواهند کرد و نیازی به مراجعه به بازار آزاد و تامین ارز برای گرفتن روادید ندارند.

زائران برای ثبت نام در مراسم اربعین باید به چه سامانه‌ای مراجعه کنند؟

در این رابطه مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت بیان داشت: تمامی زائران برای تشرف و زیارت در ایام اربعین  در سامانه سماح ثبت نام نموده و از طریق ٢٥٠٠ دفتر تحت پوشش سازمان حج و زیارت اقدام نمایند که روادید تشرف آن‌ها توسط این دفاتر اخذ خواهد شد.

 مسیر‌های تردد زائران اربعین چه مرز‌هایی هستند؟

حسین ذوالفقاری با بیان اینکه امسال علاوه بر مرز شلمچه، چذابه و مهران، در توافق نامه با عراق مرز خسروی نیز اضافه شده اذعان کرده است که همچنان گفتگو‌ها با طرف عراقی برای توافق جهت بازگشایی مرز خسروی ادامه دارد که هنوز توافقی حاصل نشده است.

زائران چه مقدار باید برای دریافت روادید هزینه کنند؟

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در این رابطه گفت: بنابر مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی، هزینه تمام شده برای کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند به صورت ریالی دریافت می‌شود و با درخواست ستاد اربعین و همکاری بانک مرکزی و موافقت رئیس جمهور از هزینه روادید ۳۵ درصد کسر شد و هزینه تامین روادید ۱۰۷ هزار تومان کاهش یافت و هزینه ویزای اربعین به ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ هزار تومان کاهش یافت.

زائران پیاده اربعین باید عوارض خروج از کشور بپردازند؟

احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش‎هایی که در زمان تصویب بودجه سال ۹۷ رقم خورد، عوارض خروج از کشور برای زائرانی که از طرق زمینی قصد عزیمت به عراق داشته باشند، رایگان است.