چند روش هوشمندانه و کاربردی برای پاک کردن لکه های لباس

اما شست‌وشوی لباس همیشه هم به همین راحتی نیست. شاید برایتان پیش آمده باشد که لباسی را درون ماشین لباسشویی ریخته‌اید و پس از بیرون آوردن از دستگاه متوجه شده‌اید که هنوز لکه‌های چربی یا کثیفی روی آن باقی مانده است. بنابراین، لازم است با راهکارهای جانبی برای شستن و تمیز کردن لکه‌ها از روی لباس‌ها هم آشنا باشید تا تجربه خوبی از شست‌وشوی لباس داشته باشید.

برای این منظور از شما دعوت می‌کنیم تا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

زمان بندی صحیح

وقتی روی لباس لکه‌ای ایجاد می‌شود بسیار مهم است که همان موقع آن را تمیز کنید. اگر لکه تازه باشد بسیار راحت‌تر از روی پارچه پاک خواهد شد. اما اگر مثلا ۲۴ ساعت بعد اقدام به شستن آن کنید، احتمال اینکه لکه سر جای خودش بماند و دیگر پاک نشود زیادخواهد بود.

برای پاک کردن لکه نوشیدنی، با یک دستمال سفید و تمیز یا دستمال کاغذی آب اضافه آن را بگیرید. برای لکه‌های چربی حتی می‌توانید از نان سفید کمک بگیرید زیرا چربی را به خود جذب می‌کند.
هنگام خشک کردن لباس از لکه، مراقب باشید که آن را روی نقطه‌های تمیز پخش نکنید. همچنین حواستان باشد که نباید از دستمال‌های تیره یا پرزدار برای این منظور استفاده کنید. زیرا باعث بدتر شدن لکه خواهند شد.
اگر یک تکه غذا یا کیک روی لباستان ریخت، با گوشه کارد یا قاشق تمیز آن را بردارید.
اگر سس روی لباس ریخته بود نیز آن را با کارد تمیز بردارید و از مالیدن آن با دستمال خودداری کنید زیرا سس به بافت‌های عمیق‌تر پارچه نفوذ می‌کند و پاک کردن آن مشکل خواهد شد.
اگر گِل روی لباستان ریخته بود بهترین کار این است که بگذارید خشک شود و سپس آن را از روی لباس بتکانید. سپس لباس را درون ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید تا تمیز شود.

استفاده از آب سرد

برای از بین بردن لکه‌ها در اولین قدم بهتر است آن را زیر آب سرد بشویید. به این خاطر که آب گرم لکه‌های پروتئین همچون لکه شیر و تخم مرغ یا خون را پخته و جذب پارچه می‌کند.
آب داغ برای از بین بردن لکه‌های روغنی همچون مایونز یا کره عالیست.
همچنین برای از بین بردن لکه‌ها از روی پارچه‌های پلی‌استر نیز لازم است از آب داغ استفاده کنید.

همیشه پیش از شستن لباس‌ها، برچسب‌های آنها را مطالعه کنید تا متوجه شوید با چه درجه آبی می‌توانید آن را شست‌وشو دهید تا همه لکه‌ها به طور کامل از بین بروند.

آب داغ باید بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد دما دارد. آب گرم بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد و آب سرد بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

آب زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد بسیار سرد است و به پودر ماشین‌لباسشویی کمک نمی‌کند تا لکه‌ها از بین بروند.

از صابون استفاده نکنید!

شاید بسیاری از شما به محض لک شدن لباس به دستشویی رفته و فورا آن را با صابون بشویید. اما هرگز نباید لکه‌های تازه را با صابون جامد بشویید. کف صابون لکه‌های بیشتری روی لباس باقی خواهد گذاشت و شرایط را بدتر خواهد کرد.

به جای صابون از پودر ماشین ظرفشویی یا پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید.

استفاده از آب خالی بسیار بهتر از صابون جامد است.

قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی حتما آنها را چک کنید

قبل از اینکه همه لباس‌ها را یکجا درون ماشین بیندازید حتما آنها را چک کنید تا لکه‌ای نداشته باشند. بعضی از لکه‌ها را لازم است قبل از شست‌وشو حتما از بین ببرید.

مثلا می‌توانید مایع لباسشویی را روی لکه بریزید و با برس نرم روی آن بکشید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را آب بکشید و درون ماشین بیندازید.

لباس را چنگ نزنید

هنگام شستن و پاک کردن لکه‌ها از روی لباس مراقب باشید که خیلی لباس را چنگ نزنید زیرا برخی از پارچه‌ها بسیار ظریف هستند و ممکن است بافت اصلی خود را از دست بدهند.

لباس‌ها را از هم جدا کنید

پیش از انداختن لباس‌ها درون ماشین لباسشویی، آنها را بر اساس رنگ یا جنس از هم تفکیک کنید. لباس‌های سفید و روشن را با هم و لباس‌های ضخیم و حجیم را با هم بشویید. توجه داشته باشید که دمای آب ماشین لباسشویی و میزات پودری که در آن می‌ریزید نیز برای لباس‌های مختلف متفاوت هستند.