علت یبوست و راه‌های درمان آن

 زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: یبوست یا خشکی مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعی در روده‌ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود.

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: برای آنکه بگوییم شخصی مبتلا به یبوست شده است، باید حداقل دو مورد از نشانه‌های زیر را به مدت ۳ ماه داشته باشد، این موارد شامل فشار بیش از حد در حین اجابت مزاج، مدفوع سفت و خشک،  احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج،  ۲ بار یا کمتر عمل دفع در هفته است.

فوت و فنی سریع برای درمان یبوست/موادی که اجابت مزاج را راحت می‌کند

یبوست مسافرتی را چگونه درمان کنیم؟

روددهقان  ادامه داد: برخی افراد در سفر دچار یبوست مسافرتی می‌شوند که اقدامات زیادی برای رفع آن می‌توان انجام داد؛  روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف کنید مثلاً هر یک ساعت یک‌بار یک لیوان آب بخورید، همراه خودتان مقداری آلوی خورشتی بیاورید و در صورت بروز مشکل، آن را در مقداری آب بخیسانید و آب و آلو را مصرف کنید.

فوت و فنی سریع برای درمان یبوست/موادی که اجابت مزاج را راحت می‌کند

وی یادآوری کرد: در صورتی که یبوست دارید سیب و موز نخورید؛ چایی زیاد و غلیط نخورید،  در مدتی که یبوست دارید ماست نخورید، قهوه مصرف نکنید، زیرا دارای کافئین زیاد است و باعث یبوست می‌شود، کمتر برنج بخورید، برای عمل دفع نظم ساعتی در نظر بگیرید یا به محض احساس دفع، اجابت مزاج داشته باشید.