جان باختن دو شهروند تهرانی براثر سرما

نیمه دوم سال فصلی است که با آمدنش، ضرورت حمایت از بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها بیشتر احساس می‌شود.

در این میان یکی از وظایف مهم معاونت خدمات اجتماعی شهرداری تهران، آماده‌سازی گرمخانه‌های شهرداری برای استقرار بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها است، تا مبادا بر اثر ماندن در سرما جان خود را از دست بدهند.

گفتنی است؛ آخرین مورد از مرگ کارتن خواب‌ها در شهر تهران مربوط به 6 سال گذشته است.

تجربه چند ساله نشان می‌دهد که شهرداری در فرآیند آماده‌سازی گرمخانه‌ها برای افراد بی‌خانمان، تاکنون زمان‌شناسی مناسب نداشته و همواره با تأخیر به این موضوع ورود کرده است.

در شرایطی که از چند هفته قبل موج سرما وارد تهران شده و شهروندان تهرانی شب‌های سردی را سپری می‌کنند، شهرداری تهران از موضوع آماده‌سازی گرمخانه‌های شهرداری برای بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها جامانده و این افراد با محرومیت از داشتن فضاهایی که برای آن‌ها ایجاد شده‌، باید به پای تنبلی شهرداری تهران، در سوز سرمای شبانه، بسوزند و جان ببازند.

امیر آریازند قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، شب گذشته با نوشتن توئیتی، از درگذشت دو شهروند تهرانی در پارک استقلال تهرانسر خبر داد و همچنین هشتگ #هوای_سرد را هم در انتهای توئیت خود درج کرده است.

جان باختگی دو شهروند در سایه جاماندگی شهرداری از سرما

هشتگ #هوای_سرد و در دست تعمیر بودن مددسرای منطقه 21 حاکی از تأخیر شهرداری در آماده‌سازی این فضا برای بی‌خانمان‌ها است.

آریا زند قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: پس از حضور در محل حادثه با شهردار منطقه تماس گرفتم و او به ما اعلام کرد که هفته آینده مددسرا آماده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته به عنوان شهردار شب در محل حادثه حاضر شده بود و همچنین نیروهای پلیس هم برای بررسی علت حادثه در آنجا حضور داشتند، گفت: تنها به فاصله چندصدمتر مددسرای منطقه 21  در دست تعمیر بود.

آریا زند تصریح کرد: لوازم همراه این افراد نشان می‌داد که آن‌ها مبتلا به اعتیاد به موادمخدر بودند.

وی در خصوص علت مرگ آن‌ها اتصریح کرد: علت جان باختن این دو نفر سردی هوا و یا اُوردوز(مصرف زیاد موادمخدر) بوده است.

آریا زند با اشاره به فرا رسیدن هوای سرد تأکید کرد: از هم اکنون تا پایان فصل سرما و زمستان، باید به افراد بی‌‌خانمان، پناه داده شود.

 موج سرما فرا رسیده و وعده آماده‌سازی مددسرا برای هفته آینده، حاکی از آن است که بی‌خانمان‌ها باید یک هفته دیگر با شب‌های سرد دست و پنجه نرم کنند و هر شب هنگام خواب کابوس جان باختن در اثر سرما را در ذهن خود مرور کنند.