ضرورت توجه به جایگاه زنان به‌طور مستقل در برنامه سوم توسعه شهر تهران

سکینه اشرفی در جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران که با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته و در روند تبدیل شهرداری تهران به یک نهاد اجتماعی، آن‌چنان وظایف این نهاد گسترده شده که ماهیت اصلی این نقش را از این منظر، با یک آسیب ساختاری مواجه شده است.
وی اضافه کرد: هرچقدر شهرداری در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برای خودش وظیفه تعریف کند، سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در این حوزه خودشان را عقب کشیده و این وظایف بر گستره وظایف مدیریت شهری افزوده می‌شود.
اشرفی با ذکر مثالی در خصوص عقب‌نشینی بهزیستی از مسئولیت‌پذیری در حوزه زنان در معرض آسیب شهر تهران گفت: چندی پیش در بازدیدی که از سامان‌سرای زنان در لویزان تهران داشتیم مشخص شد که بخش زیادی از نارضایتی موجود مربوط به عدم مسئولیت‌پذیری بهزیستی است اما چون شهرداری پیشگام شده، نهادهای متولی اصلی، خودشان را عقب کشیده‌اند.
معاون شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه باید بخشی از وظایف حوزه شهری به سمن‌ها و گروه‌های مردمی واگذار شود، اضافه کرد: نحوه تعامل شهرداری با سمن‌ها باید شفاف شده و چارچوب واگذاری امور به سمن‌ها نیز با شیوه‌نامه خاصی، مشخص شود.
وی در ادامه به موضوع ضرورت توجه به جایگاه زنان به‌طور مستقل علاوه بر خانواده در برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداخت و گفت: منزلت اجتماعی زنان، پیشگیری از آسیب‌پذیری زنان، مشارکت زنان در امور شهری و ارتقای امنیت اجتماعی زنان موضوعاتی است که هم شهرداری و هم شورای شهر بر آن تأکیددارند و در برنامه سوم شهر تهران نیز باید به‌صورت خاص به آن توجه شود.