شایع‌ترین علل مسمومیت‌ها مشخص شد

هاله تالایی، رئیس مرکز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین، اظهار داشت: راز سلامت در آگاهانه زیستن است و پزشک باید بداند تنها جسم بیمار را درمان نمی‌کند و در درمان روح فرد نیز موثر است.

تالایی افزود: حدود ۸۰ تا صد بیمار مسموم به صورت روزانه به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند و متاسفانه ناخالصی‌های داروهایی که از عطاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد عامل این مسمومیت‌ها‌ست.

وی با بیان اینکه مصرف متادون و قرص برنج نیز از جمله علل مسمومیت‌ها هستند، گفت: عمده مسمومان در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سال ۲۰۰۸ تحقیقاتی درباره خودکشی انجام شد و طی ۱۰ سال ۸۰۰۰ خودکشی بررسی شد و شایع‌ترین علت آن مسایل عاطفی بوده است که شایع‌ترین علت مسمومیت نیز مصرف متادون بود.

تالایی ادامه داد:۲۰ هزار الی ۲۵هزار بستری ناشی از مسمومیت‌ها به صورت سالانه در کشور ثبت می‌شود. 

وی درباره روش درمان مسمومیت با قرص برنج، گفت: تحقیقات زیادی در بیمارستان رخ داده است اما روش درمانی قطعی تاکنون ارایه نشده است و نحوه مصرف قرص در زمینه مسمومیت و درمان بسیار موثر است.

* از علم شیمی‌دارویی در تولید مواد اولیه استفاده شود

محمد حسن تهرانی، دبیر دومین کنگره شیمی دارویی ایران در ادامه این نشست خبری، گفت: در دومین کنگره شیمی دارویی ۱۲ سرفصل مشخص شده است که شرکت کنندگان می‌توانند به ارایه سخنرانی و پوستر بپردازند.

وی گفت: تازه‌های علم شیمی دارویی در این همایش ارایه خواهد شد، ماده اصلی دارویی ممکن است بسته به زمان نیاز به تغییرات داشته باشد که در این کنگره به بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع پرداخته می‌شود.

تهرانی افزود: باید از علم شیمی‌دارویی در تولید مواد اولیه استفاده شود، دانشجویان تصور می‌کنند این علم به درد صنعت نمی‌خورد اما باید توجه داشت این علم می‌تواند کاربرد صنعتی داشته باشد و در تولید مواد اولیه دارویی موثر باشد.