ادعای جدید رئیس محیط زیست در یاسوج

عیسی کلانتری ظهر امروز در نشست سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: استراتژی ما در سازمان محیط زیست توسعه پایدار و شفافیت است اما متاسفانه  وقتی رانتی را از بین می‌برید رانت‌خواران ساکت نمی‌نشینند و مشکلات زیادی را هم ایجاد کردند اما مهم نیست.

وی با بیان اینکه امروز به شما قول می‌دهم که هیچ رانتی در سازمان محیط زیست وجود ندارد، افزود: امروز ما موظف هستیم در کمتر از دو ماه جواب همه طرح‌ها را بدهیم و در این راستا مشکلات زیادی با رانت‌خوارهایی داریم که از قبل این سازمان رانت‌خواری می‌کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکل‌های مردم نهاد را بخش جداناپذیر محیط زیست دانست و عنوان کرد: حدود 900 سمن در کشور داریم که جز چند مورد، باقیمانده آنها بعد از واقعه سال گذشته خیلی محافظه‌کار شدند زیرا دوستان امنیتی ما نسبت به آنها به ناحق برخورد کردند.

کلانتری توسعه فرهنگ محیط زیست را در گرو فعالیت سمن‌ها دانست و بیان کرد: توسعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد، بنابراین نمی‌توان طرح صنعتی را توجیه کرد که با رانت نفتی یا پولی بخواهد پا بگیرد.

وی به دیگر ملزومات توسعه اشاره داشت و عنوان کرد: توسعه نباید نظم اجتماعی را به هم بزند، محیط زیست را نباید تخریب کند و به بهانه توسعه نباید حق و حقوق نسل‌های بعد پایمال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی محیط زیست دفاع از حقوق نسل‌های آینده است، گفت: هیچ نسلی در هشت هزار سال گذشته به اندازه نسل موجود حق و حقوق نسل‌های آتی را پایمال نکرد و سمن‌ها باید مدافع حفظ محیط زیست و حقوق نسل‌‌های بعد هم باشند.

کلانتری با بیان اینکه زاگرس خشک امروز نتیجه عمل 40 سال گذشته ما است، ابراز کرد: درختان زاگرس با همان باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در آنها وجود داشت سازگار بودند اما ما به مرور آنها را ضعیف کردیم و باکتری‌ها و قارچ‌ها غالب شده‌اند.

وی به دیگر مضرات از بین رفتن پوشش گیاهی اشاره داشت و عنوان کرد: یوزپلنگ امروز در معرض انقراض است چون غذا و پوشش گیاهی‌ موردنیازش از بین رفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سمن‌ها به عنوان سربازان محیط زیست باید وارد شده و از چیزی واهمه نداشته باشند، گفت: رئیس‌جمهور هم دغدغه محیط زیست دارد اما توانش محدود شده و در این رابطه اینکه بگوییم تحریم‌ها بی‌اثر بوده دروغ گفتیم زیرا تحریم‌ها بنیه اقتصادی کشور را ضعیف کرده است.

کلانتری با بیان اینکه در زمینه پسماندها برای سال آینده هزار میلیارد تومان در صندوق محیط زیست بودجه پیش‌بینی شده است، به مدارس طبیعت اشاره داشت  و گفت: مدارس طبیعت مجوز قانونی ندارند و آموزش و پرورش هم زیر بار نرفت که مجوز بدهد.

وی در رابطه با اجرای طرح گردشگری در منطقه تنگ تکاب هم گفت: از سال 87 بخش خصوصی طبق قانون با حفظ همه ضوابط زیست محیطی شروع به سرمایه‌گذاری در این منطقه کرده است و به لحاظ قانونی منعی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: 12 درصد از اراضی همه کشورها باید زیست‌گاه شود که در کشور ما این 12 درصد معادل 20 میلیون هکتار است که 17 میلیون آن زیست‌گاه شده است.

کلانتری عنوان کرد: ما موظف هستیم با حفظ محیط زیست برای شهروندان شرایطی را فراهم کنیم که از محیط زیست لذت ببرند محیط زیست نباید فقط در اختیار کوهنوردان باشد و یک پیرمرد هم حق دارد در پایین کوه از محیط زیست لذت ببرد.

وی به مشکل مصرف بی‌رویه آب در کشور اشاره داشت و بیان کرد: ما به جای 40 درصد 110 درصد آب مصرف می‌کنیم یعنی بیش از دو برابر از آب تجدید‌پذیرمان استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل ما انتقال 10 میلیون یا 20 میلیون مترمکعب آب از یک استان به استان دیگر نیست، مشکل ما مصرف 50 میلیارد مترمکعب آب در سال است.