ازدواج و فرزندآوری چه فوایدی دارد؟

 مسأله ی فرزندآوری و فواید آن را از ابعاد متفاوتی می توان مورد بررسی قرار داد اما با توجه به اینکه مدتیست نگاه جوانان نسل امروز به امر ازدواج و فرزندآوری تغییر کرده، این سؤال برایمان پیش آمد که آیا اصولا فرزندآوری و تعداد فرزند بیشتر زندگی بهتر و شادتری را برای زوجین فراهم می کند یا بالعکس؟

برای دریافت پاسخ این سؤال کلیدی، گفتگویی اختصاصی با دکتر محمدجعفر غفرانی، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر قرآنی ترتیب داده و ایشان صحبت های خود را با ذکر این مقدمه آغاز کرد: خداوند در آیه سه سوره طلاق می فرماید خداوند در هر مخلوقی، قابلیت و توانایی های خاصی را به طور بالقوه قرار داده و تنها آزمون و تکلیف انسان این است که توانایی و انرژی های بالقوه را عاقلانه ابراز کند.

ازدواج اسلامی و شکوفا شدن استعدادها

وی افزود: بدین وسیله هر ابرازی چه در خانواده و چه در هر محیط اجتماعی نیازمند یک بهانه و عامل بیرونی است و همچنین هر ابرازی هم برای خود شخص هم برای بینندگان لذت بخش است. فراموش نشود شادی و نشاط پایدار و طبیعی در این است که خودمان چیزی را ابراز کنیم و صرف بیننده بودن، شادی پایداری را ایجاد نمی کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: بخش زیادی از توانایی و قابلیت های های بالقوه هر دختر و پسری فقط با ازدواج اسلامی شکوفا می شود. یعنی بدون ازدواج اسلامی، هیچ توانایی ای در انسان شکوفا نمی شود و در روابط نامشروع انسان رشد اخلاقی پیدا نمی کند. از طرفی اگر زوجینی چندین فرزند یتیم را هم سرپرستی کنند و حتی مسئول مهد کودک و پرورشگاه شوند، بدون فرزندآوری توانایی های پدرانه و مادرانه آن ها بروز و ظهور نمی یابد.

نشاط پایدار خانواده های پر فرزند

دکتر غفرانی اضافه کرد: فرزندآوری و تولد فرزند عامل بروز و ظهور ابتکارات و خلاقیت های پد رو مادر است و بیشترین نشاط پایدار را برای آن ها دربردارد. همچنین هر چه تعداد بچه ها بیشتر باشد، فرصت و انگیزه بیشتری برای بازی و رشد حرکتی، ذهنی، شناختی و هنری خواهند داشت و مراحل اولیه رشد عاطفی و اجتماعی و بلوغ را بهتر و سریع تر طی می کنند، لذا از نشاط، ادب و عقلانیت بیشتری هم برخوردار می شوند.

وی در رابطه با خانواده های تک فرزند هم به بهداشت نیوز گفت: در خانوادهای تک فرزند، بچه ها پر توقع، گاها خجالتی و گاها پر رو و گستاخ، طلبکار، بی هنر، وابسته، بسیار پرهزینه و آسیب پذیرند و معمولا خیلی دیرتر از خانواده های پر فرزند به بلوغ و استقلال می رسند.

کاهش تمایل جوانان امروز به ازدواج و فرزندآوری

همچنین این پژوهشگر قرآنی یکی از آسیب های جامعه را کاهش ازدواج و رواج روابط نامشروع بین دختران و پسران دانست و گفت: متأسفانه چون جوانان امروزی می خواهند از مسئولیت فرار کنند و به بلوغ ذهنی نرسیده اند به جای ازدواج اسلامی، روابط نامشروع را انتخاب می کنند و حتی اگر ازدواج هم کنند تمایل کمیبه بچه دار شدن دارند چون ازدواجشان بر پایه اسلام نبوده و بر پایه توصیه های روانشناسی و فردی بوده است.

دکتر محمد جعفر غفرانی در انتها تأکید کرد: براساس آیات قرآن دنیا محل آزمون ماست پس اگر توانایی های بالقوه را عاقلانه بروز دهیم مؤمن واقعی هستیم؛ یعنی خود را به عالم بدهکار می دانیم، دنبال خدمتگذاری، نوآوری و کارآفرینی هستیم و شادی خود را در ازدواج، فرزندآوری و مسئولیت پذیری، انفاق و مهربانی و تلاش کردن می بینیم اما گروه دوم که افراد کافر هستند، ضمن عدم ابراز توانایی های خود، افرادی طلبکار، پر توقع و برتری جو هستند. دنیا را محل بازی می دانند و شادی و نشاط برای این گروه زودگذر و ناپایدار و تصنعی است و در نهایت به افسردگی ختم می شود. بعلاوه فرزندآوری برایشان در اولویت نیست چون از مسئولیت پذیری گریزانند.