تاکید حناچی بر ضرورت انجام ارائه آموزش به شهروندان برای زمان مقابله با زلزله

 پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ بسیج شهرداری تهران با سازمان آتش‌نشانی که در مرکز آتش‌نشانی برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران و شهرری دارای تمدن بسیار قدیمی هستند که حفاری‌ها نشان از وجود سه لایه تمدنی در آن دارد، گفت: ایران جزء ده کشور دنیا در بلایای طبیعی است.

شهردار تهران با بیان اینکه زلزله بخشی از زندگی ماست، ادامه داد: باید یاد بگیریم که در زمان بحران چگونه آن را کنترل کنیم و تجربه چند دهه اخیر در همه کشور‌ها نشان می‌دهد که چگونه با حوادث طبیعی مانند زلزله مقابله کرده‌اند، گفت: ما از گذشته مجموعه‌ای داشتیم که به جز اسلحه همه آموزش‌های نظامی را فرا می‌گرفتند تا در مواقع بحران قادر به امدادرسانی باشند.

وی با اشاره به زلزله بم ادامه داد: در آن زمان در کشور فرانسه از طرف مسئولان دولتی به منزل سفیر ما مراجعه کردند و گفتند که در ایران زلزله آمده و آماده ارائه کمک هستیم و پس از آنکه سفیر با مسئولین کشور ما تماس گرفت هیچکس خبر نداشت که ما با یک زلزله بحرانی مواجه شده‌ایم و این وضعیت بخاطر تفاوت یک سازمان هوشمند و غیر هوشمند است.

حناچی با بیان اینکه این سازمان‌ها علاوه بر اینکه یک اقدام انسان دوستانه انجام می‌دهند، در این مواقع برای خود یک مانور را هم تمرین می‌کنند، اظهار کرد: سازمان‌های هوشمند وقتی برای خدمت‌رسانی در منطقه‌ای مستقر می‌شند به هیچ چیز نیاز ندارند و تنها زمینی می‌خواهند که در آن استقرار یابند.

وی با بیان اینکه در کشورمان معمولا مردم بعد از زلزله با کثرت جمعیت در محل حادثه حاضر می‌شوند، گفت: در این مواقع پشتیبانی آن‌ها برای تأمین آب و مسائل بهداشتی تبدیل به یک معضل می‌شود، در حالی که تجربیات جهانی نشان می‌دهد، هنگام بروز حادثه راه‌ها بسته می‌شود و فقط نیرو‌های متخصص مجاز به حضور در محل حادثه هستند.

حناچی با بیان اینکه در زلزله بم آمار قطع نخاعی‌ها بالا بود، گفت: این وضعیت ناشی از کمک رسانی غیر تخصصی است.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه پلاسکو ادامه داد: اگرچه حادثه پلاسکو یک تجربه نادر بود، اما امیدواریم چنین حوادثی دیگر تکرار نشود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه داریم که بیش از ۲۰۰ مورد آن قابلیت دریافت امداد توسط دستگاه‌های آتش‌نشانی را ندارند، گفت: در حادثه آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو ما هنوز هوشمند نبودیم و نقشه‌ای از آن ساختمان نداشتیم و در ساختمان‌های دارای طبقات بالا انجام عملیات بدون نقشه کاری بسیار دشوار است، چون انجام عملیات بدون نقشه مانند راه رفتن یک انسان نابینا است.

حناچی با بیان اینکه تهران بار‌ها زلزله را تجربه کرده، گفت: در اواسط دهه‌ی ۷۰ ژاپنی‌ها مطالعاتی را در تهران انجام داده‌اند و بر اساس تجربه خود سناریو حادثه تهران را تضمین و دو زلزله مشابه‌سازی کردند.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما در زمان زلزله شبکه گاز است، اظهار کرد: اگر شبکه گاز هوشمند باشد به موقع قطع می‌شود و امکان وقوع انفجار به صفر می‌رسد.

وی با تاکید بر ضرورت انجام ارائه آموزش به شهروندان برای زمان مقابله با زلزله گفت: موافقت‌نامه‌ای که امروز بین بسیج شهرداری و سازمان آتش‌نشانی امضا می‌شود در همین راستاست و با انجام آموزش‌های لازم می‌توانیم در شرایط بحرانی آمادگی مناسبی داشته باشیم.

شهردار تهران در پایان با بیان اینکه ما از زلزله و شرایط بحران فرار نمی‌کنیم و برای خود ایجاد آمادگی می‌کنیم، گفت: تلاش خواهیم کرد با انجام آموزش و ایجاد آمادگی شرایطی فراهم کنیم تا بحران را به شکل علمی مدیریت کنیم.