چرا رادیولوژی برای افراد چاق خطرناک است؟

کارشناسان به افراد چاق و دارای اضافه وزن توصیه می‌کنند نظارت دقیق بر وزن خود داشته باشند و با انجام ورزش، داشتن رژیم خوراکی سالم، اندازه گیری منظم وزن، انجام آزمایش‌های درمانی برای بررسی علت چاقی و مشاوره با متخصص وزن خود را کنترل کنند و به تناسب اندام دست یابند.

نتیجه یک پژوهش جدید نشان داده است افراد چاقی که برای درمان یا شناسایی بیماری‌های مختلف تحت تصویر برداری اشعه ایکس قرار می‌گیرند به میزان دو برابر بیشتر از افراد لاغر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند، زیرا برای شناسایی بافت، استخوان و تجزیه تحلیل مورد نظر کارشناسان به تابش دوز بالاتری از اشعه است.

کارشناسان با مطالعه برروی ۶۳۰ فرد مبتلا به چاقی شدید دریافتند برای دریافت تصویر با کیفیت و دارای وضوح بالا متخصص رادیولوژی مجبور به افزایش دوز تابش اشعه ایکس برای آنهاست.

خطر ابتلا به سرطانی ناشی از تصوی برداری رادیولوژی در افراد چاق ۱۵۳ درصد بیشتر از افراد با وزن طبیعی است.

اشعه ایکس سبب اختلال در عملکرد سلول‌های بدن و مرگ تعدادی از سلول‌ها می‌شود.

پژوهش درباره اثرگذاری افزایش وزن بر خطر ابتلا به سرطان ناشی از تصویر برداری رادیولوژی به وسیله محققان دانشگاه (Exeter) انجام شده است.

دلایل اصلی ابتلا به چاقی

مصرف مواد خوراکی پرچرب، شیرین و نمکی، کم تحرکی، استرس، ابتلا به برخی بیماری‌ها و مصرف دارو‌های خاص، ورزش نکردن و علاقه به مصرف فست فود در کنار برخی معیار‌های ژنتیکی از جمله اصلی‌ترین دلایل چاقی افراد در رده‌های سنی مختلف در دنیای امروز است.

تصویر برداری اشعه ایکس یکی از شیوه‌های تشخیصی قدیمی اما کاربردی در دنیای پزشکی است که می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار پزشک قرار دهد، هرچند امروزه تصویربرداری‌های پیشرفته‌تری، چون MRI و سی تی اسکن نیز وجود دارد اما برای موارد معمول به ویژه بررسی استخوان‌ها، بافت غده تیروئید، جمجمه و سایر اعضای بدن می‌توان از داده‌های تصویر برداری رادیولوژی استفاده کرد.

همه روزه میلیون‌ها تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس در سراسر دنیا انجام می‌شود به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش میزان دریافت اشعه در زمان استفاده از این وسیله، افراد باید نظارت دقیقی بر وزن خود داشته باشند.

دریافت دوزبالای اشعه ایکس در زمان تصویر برداری رادیولوژی می‌تواند سبب واکنشی ویژه، چون خودکشی سلولی و ایجاد اختلال در آنها شود که در نهایت زمینه ساز ابتلای افراد چاق به سرطان می‌شود.

کارشناسان در حال تحقیق برای ایجاد راهکار کاهش میزان دریافتی اشعه ایکس در زمان استفاده از شیوه تصویر برداری رادیولوژی برای افراد چاق هستند.

چاقی بیش از اندازه همچنین می‌تواند سبب کاهش دقت عملکرد تشخیصی با استفاده از فناوری اشعه ایکس شود و پزشک به ناچار برای تشخیص درست عارضه مجبور به استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر تصویربرداری، چون MRI و سی تی اسکن شود.