تشکری هاشمی: مبنای بلیط  ۱۰ هزار تومانی مترو معلوم نیست

سید جعفر تشکری‌هاشمی معاون پیشین حمل‌ و نقل و ترافیک شهردار تهران در واکنش به اظهارات اخیر میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه هزینه واقعی استفاده از مترو ۱۰ هزار تومان است، گفت: اگر قرار باشد هزینه‌های سرمایه‌ای، استهلاک تجهیزات و ساختمان‌ها را در نظر بگیریم هزینه‌ها خیلی افزایش می‌یابد، اما در دوره قبل قیمت بلیط مترو بر مبنای هزینه مستقیم و جاری مترو محاسبه می‌شد.

معاون پیشین حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص مبنای محاسبه قیمت بلیط مترو در مدیریت پیشین شهری گفت: در آن دوره مبنای ما هزینه جاری و نگهداشت مترو بود و با توجه به اینکه هزینه‌ها کاملا ریالی و به خاطر تجهیزات داخلی بود تحت تأثیر نوسانات ارزی هم قرار نمی‌گرفت و ما بر مبنای هزینه‌های جاری کشور قیمت بلیط مترو را محاسبه می‌کردیم.

وی با اشاره به مصوبه‌ای در خصوص سهم یک سومی دولت، شهرداری و مصرف‌کننده برای تامین قیمت تمام شده بلیط مترو گفت: در آن دوره مبنای ما این نبود که قیمت‌ها را بر مبنای نرخ ارز و قیمت استهلاک ماشین‌آلات محاسبه کنیم و بعد بگوییم مردم پول بدهند.

تشکری‌هاشمی با تاکید بر اینکه مبنای بلیط  ۱۰ هزار تومانی مترو معلوم نیست و نمی‌دانم میرلوحی چگونه به این عدد رسیده است، گفت: مدعیان شفافیت که دم از این اقدام در امور شهری می‌زنند، مستندات خود و مبنای اینکه نرخ بلیط را چگونه ۱۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند، در معرض دید عموم قرار دهند تا مشخص شود هزینه ۱۰ هزار تومانی برای هر مسافر را چگونه محاسبه کرده‌اند.

معاون پیشین حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه این عدد را قبول نداریم، ادامه داد: در دوره ما هزینه تمام شده مترو حدود ۳ هزار تومان بود و اینکه به طور ناگهانی ۳ هزار تومان را به ۱۰ هزار تومان ارتقا دهند، پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق شفافیت این است که به مردم نشان دهند منشأ این محاسبات کجاست و چگونه به ۱۰ هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: اگر حمل‌ونقل قیمتش افزایش پیدا کرده، باید با توجه به سیاست‌هایی که در همه کشور‌ها وجود دارد، قیمت تمام شده حمل‌ونقل عمومی یک نرخ حمایتی باشد و اگر قرار است یارانه‌ای به حمل‌ونقل عمومی داده شود قطعا یک بخشش این است که حمل‌ونقل عمومی را ارزان کنیم.

تشکری‌هاشمی تصریح کرد: وقتی قیمت حمل ونقل عمومی را افزایش می‌دهیم، معنایش این است که مردم به سمت استفاده ازخودرو‌های شخصی روی آورند و این یعنی مجددا مصرف سوخت بیشتر، پرداخت یارانه بیشتر و بعد آلودگی هوا و ترافیک و هزار مسئله‌ای که به دنبالش شکل می‌گیرد.

معاون پیشین حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: تحمل این هزینه‌ها برای مردم امکان پذیر نیست و تحمیل کردن چنین هزینه‌هایی می‌تواند اوضاع را خراب‌تر کند.

وی با اشاره به نرخ پیشنهادی بلیط مترو اظهار کرد: اگر کسی دو نوبت با مترو به محل کار و منزل خود برود این مبلغ به مراتب از هزینه سوخت خودروی شخصی بیشتر می‌شود و در نتیجه مردم به استفاده از خودروی شخصی روی می‌آورند.