مناسب ترین سن برای بچه دار شدن

گروه اجتماعی- نسل‌های گذشته براساس باورها و رسوم تعریف‌‌شده و نشده در سنین پایین ازدواج می‌کردند؛ نسلی که خیلی زود وارد بازار کار می‌شد و نیازهای مالی‌اش را می‌توانست از این طریق تأمین کند اما هرچه نسل‌ها روبه جلو گذاشتند، شیوه‌ها تغییرات را به خود دیدند، چون جوامع گسترش یافتند و مشاغل تخصصی شدند و در نتیجه جوانان برای پیداکردن شغل، ملزم به ادامه تحصیل.

به گزارش افکارنیوز، درچنین شرایطی به‌ ناچار دیر وارد بازار کار شده و به منبع تأمین نیاز مالی‌شان دست می‌یابند و به همین ترتیب ازدواج و فرزندآوری‌شان هم به تعویق می‌افتد تا جوامع شاهد فاصله سنی والدین با فرزندانشان باشند.

بسیاری از خانم‌ها معتقدند 30 سالگی بهترین زمان برای بچه‌دار شدن است زیرا در این سن احتمال اینکه از لحاظ شغلی و روابط زناشویی در ثبات قرار گرفته باشند بیشتر است. همین موضوع باعث می‌شود بتوانید پایه‌های خانواده‌تان را بهتر از هر زمان دیگری بنا کنید اما باید بدانید قدرت باروری در 30 سالگی به بعد نسبت به قدرت باروری در 20 سالگی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. هرقدر بیشتر از مرز 30 سالگی دور شوید قدرت باروری‌تان نیز کمرنگ‌تر می‌شود.

بارداری زیر 18 سالگی ممنوع

تخمک گذاری در دخترخانم‌ها از سن بلوغ شروع شده و از همان زمان امکان بارداری فراهم شد. در چند سال اول بعد از بلوغ معمولا تخمک‌گذاری‌ها نامرتب بوده و گاهی اوقات یک تا 2 سال طول می‌کشد تا ریتم طبیعی خود را پیدا کند. بارداری در سنین زیر 18 سال می‌تواند همراه با خطراتی از جمله کاهش رشد داخل رحمی جنین، افزایش احتمال فشار خون بارداری و پرکلامسی باشد. علاوه بر این مادری که در سن کم باردار می‌شود مسلما تجربیات کافی برای به آخر رساندن یک بارداری را ندارد. معمولا در کشورهای پیشرفته این نوع بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی رخ می‌دهد و احتمال سقط در آنها زیاد است چراکه ممکن است تخمک یا اسپرم کیفیت مناسب برای باروری نداشته باشند.

بهترین سن بارداری

بهترین سن برای بارداری معمولا 25 و 26 سالگی است. در این سن اکثریت عوارض بارداری کاهش پیدا می‌کند و معمولا بارداری به صورت طبیعی ادامه می‌یابد. احتمال دیابت، فشارخون و کاهش رشد جنین بسیار کم است و بارداری‌ها در این سن معمولا بدون خطر هستند در ضمن احتمال ناهنجاری‌های جنینی که بیشتر به علت سه‌تایی شدن کروموزوم‌های 13، 18 و 21 اتفاق می‌افتد، بسیار کم است. تمام تخمک‌های یک خانم در زمان تولد تولید و ذخیره می‌شوند و تا 50 سالگی هر ماه یکی از آنها آزاد شده و باعث تخمک‌گذاری و عادت ماهانه می‌شود. حال هرقدر سن باروری پایین‌تر باشد (البته نه زیر 18 سال) به خصوص در 25 تا 26 سالگی کیفیت تخمک‌هایی که بارور می‌شوند بسیار بهتر است و معمولا دوران بارداری‌ راحت‌تر و بدون مشکل می‌گذرد.

بعد از 35سالگی بارداری‌ها پر خطر است

خانم‌ها در 30 سالگی یک افت باروری و در 35 سالگی یک افت شدید باروری دارند و بعد از 42 سالگی احتمال بارداری آنها بسیار کم می‌شود و تقریبا بارداری‌ها به صورت اتفاقی رخ می‌دهد. می‌توان گفت 25 تا 35 سالگی سن مناسب بارداری است یعنی تا 35 سالگی نیز بارداری‌ها قابل قبول هستند اما از 35 سالگی به بعد عوارض بارداری بیشتر بروز می‌کند و اختلالات و ناهنجاری‌های کروموزومی بسیار شایع می‌شود. اگر در 25 سالگی از هر هزار و 500 جنین یک نفر دچار مشکل کروموزومی ‌شود در 35 سالگی این نسبت یک به 250 می‌شود یعنی احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی 10 برابر بیشتر می‌شود. همچنین این احتمال در 42 سالگی حدودا یک در 42 می‌شود!

بنابراین با بالارفتن سن، تخمک‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند و احتمال ناهنجاری‌های جنینی، دیابت و در پی آن مرگ داخل رحمی جنین، عوارض و ناهنجاری‌های قلبی و مغزی، سقط و کاهش رشد داخل رحمی جنین افزایش می‌یابد  به خصوص اگر اولین بارداری بعد از 35 سالگی اتفاق بیفتد احتمال پرکلامسی یا فشار خون بارداری و تصلب شرائین بسیار بیشتر می‌شود.

برای باردار شدن چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر می خواهید یک بارداری سالم و آسان داشته باشید بهتر است قبل از اقدام چند مورد را رعایت کنید.

اگر تمایل به بچه دار شدن دارید بعد از مشورت با پزشک احتمالا این توصیه رادریافت کنید که رابطه جنسی تان را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید. این روند باید تا یک سال بدون روش های پیشگیری انجام گیرد تا شانس بارداری شما به طور کامل امتحان شود.

اگر در طول این یک سال بارداری رخ نداد باید خود را در خصوص بیماری های مقاربتی و یا دوره های از دست رفته تست کنید و معاینه شوید.

اگر باروری در زنان رخ ندهد ممکن است بخواهند از بارداری مصنوعی کمک بگیرند به صورتی که سلول تخم مهمان را بارور کرده و در رحم شان جایگذاری کنند. این روند در اواخر 30 یا 40 سالگی بیشتر در ین زنان رایج است.

بهتر است قبل از حاملگی به خصوص در سنین 30 یا 40 سالگی که سن بارداری خطرناکی هستند، اطلاعات کامل کسب کرده و از خطرات و عواقب آن مطلع باشید.