ابقای معاون آموزشی وزارت بهداشت

در متن حکم دکتر سعید نمکی خطاب به دکتر باقر لاریجانی آمده است: "با توجه به سوابق ارزشمند علمی و اجرایی جنابعالی در عرصه‌های مختلف، بدین‌وسیله به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابقا می‌شوید.

گرچه گام‌های دوراندیشانه و موثر جنابعالی در سال‌های اخیر دستاورهای ارزشمندی در آن حوزه پراهمیت به همراه داشته، مع‌الوصف مبتنی بر شیوه گذشته اینجانب در صدور احکام مطالبات کارشناسان این حوزه را یادآور می‌شوم.

1- سال‌های پس از انقلاب اسلامی با توسعه آموزش پزشکی دستاوردهای ارزشمندی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در راستای خودکفایی کشور به دست آمد که این گسترش علاوه بر جبران  کاستی‌های گذشته در تامین نیروی انسانی، اثربخشی فراوانی در مدیریت نظام سلامت و دسترسی به شاخص‌های ارزنده این عرصه نیز داشت، مع‌الوصف پس از سال‌ها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه‌ها تعدد رشته‌های تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سال‌های آتی کشور، ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه  خدمت تعریف نکرده‌ایم.

2- اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه‌نگر (COME) حدود سی سال پیش تلاش کردیم و هدفمان تقویت آموزش‌های جامعه محور (Community based learning) بجای بیمارستان‌محور (Hospital  based learning) بود. متاسفانه هنوز اکثر رشته‌های تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش‌آموختگان ما با مشکلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است که امیدوارم جنابعالی و همکاران ارجمندتان بیشتر بدان بپردازید.

3- سیاست سال‌های اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دوره‌های کوتاه‌مدت است، این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی هزینه‌کرد را زیر سوال می‌برد و  زیرساخت‌های نظام ارائه خدمت را که در سال‌های اخیر با هزینه فراوان تهیه شده، به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده می‌گذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشکی مورد نیاز کشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دوره‌ها را کوتاه‌تر، مهارت‌ها را افزون‌تر و نیروی انسانی را کارآمدتر کنیم.

4- استفاده از ظرفیت بی‌بدیل اندیشمندان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرمایه عظیمی است که غفلت از آن خسرانی جبران‌ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار می‌رود دانشگاه‌های ما اتاق فکر کشور برای برنامه‌ریزی‌های کلان باشند که جنابعالی می‌توانید موارد مهم در کلیه حوزه‌ها را با همکاران ارجمند دانشگاهی در میان بگذارید و نقطه نظرات ایشان را جمع‌بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.

5- مستحضرید امروز بیماری‌های واگیردار نوظهور، بیماری‌های غیر واگیر و مؤلفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) مواردی است که نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد. آموزش و آشنایی دانشجویان با پدیده‌های فوق در آینده می‌تواند در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.

6- توسعه پزشکی خانواده و نظام ارجاع که اجزای تفکیک ناپذیر یکدیگرند، به دلیل کمبود پزشک خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت کم نظیر پزشکان عمومی و گذراندن دوره‌های کوتاه مدت از خیل عظیم پزشکان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم. منتظر ماندن برای فارغ‌التحصیلی متخصص پزشک خانواده، سال‌ها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ‌التحصیلان دوره تخصصی مذکور نیز می‌توانند به عنوان هسته‌های مرکزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت بکار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشکی خانواده نیز باید جزو لاینفک دوره پزشکان عمومی باشد.

7- جهت تغییر سبک زندگی مردم در راستای کاستن از بار بیماری‌ها لازم است بسته‌های آموزشی با زبان قابل درک را برای گروه‌های هدف در جامعه تهیه کنیم. رسالت ما علاوه بر آموزش دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای کاهش مشکلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ناچار به دام آموزش‌ها و تبلیغات غیر علمی و غیرحرفه‌ای سایت‌های رنگارنگ و بی‌محتوا خواهد انداخت.

8- این روزها مواردی مبنی بر تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می‌شود. این رویکرد با توجه به ضرورت بهره‌گیری آموزش پزشکی از فضا و عرصه بهداشت و درمان تفکیک آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممکن می‌کند. لذا جهت مقابله با این رویکرد غیر منطقی ضروری است جنابعالی و همکارانتان مستندات کافی جهت توجیه عدم امکان این سه جزء تفکیک‌ناپذیر فراهم کنید.

امید است با اتکال به خداوند بزرگ و پیروی از مشی اعتدال دولت تدبیر و امید در پیشرفت امور مؤید باشید".