ساخت‌وسازهای غرب پایتخت مانع از ایجاد تنفس شهر می شود

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران، گفت: در دنیا موردی که اکنون ما از آن به جای سرب استفاده می‌کنیم منسوخ شده است سرب به دلیل سرطان‌زا بودن در سایر کشورهای دنیا چندین سال است حذف شده و حدود 8 سال می‌گذرد به اثبات رسیده ماده‌ای که ما هم اکنون از آن به جای سرب استفاده می‌کنیم مضراتش کمتر از سرب نیست. 

وی افزود: واقعیت این است که رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی، توسعه صنعت، رشد مصرف سوخت و نبود مدیریت جامع شهری مشکل‌ساز شده است همچنین وضعیت جغرافیایی شهر تهران به گونه‌ای است که ما اکنون هوای خوبی استنشاق نمی‌کنیم. از سال 73 که قانون هوای پاک تصویب شد 6 اقدام مهم برای انجام آن به تصویب رسید. اول اینکه وزارت صنعت موظف شد خودروهایی را ارائه کند که سوخت کمتری مصرف کنند و استاندارد باشند. همچنین وزارت نفت مکلف شده بود که سوختی با استانداردهای لازم روز دنیا تولید کند در آن زمان گازوئیل 500 پی‌پی‌ام تولید می‌شود و اکنون نیز همین‌طور است.

استاندار تهران در ادامه گفت: قرار شده بود ماده‌ای بیاید که سرب به دلیل سرطان‌زایی حذف شود ولی اکنون به جای سرب ماده‌ای سرطان‌زاتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. با دانشگاه شریف جلسه‌ای برگزار کرده بودیم و قرار بود اتانول جایگزین سرب شود که پالایشگاه‌های ما به سمت انجام آن نرفت. 

بندپی گفت: همه موارد دست در دست هم داده تا دو سوم همه آلودگی‌ها به هوا اختصاص یافته و در همین راستا یکی از متخصصان ارتباطی بین آلودگی هوا و بیماری اوتیسم پیدا کرده است. همچنین معلول‌زایی نیز می‌تواند به آلودگی هوا مربوط باشد؛ CFC هوا لایه ازن را تخریب می‌کند که می‌توان گفت به طور کلی آلودگی هوا به هر نحوی تهدیدکننده است.

وی اظهار داشت: ما می‌توانیم در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و همچنین توسعه خطوط مترو اقدامات مهمی را انجام دهیم تا آلودگی هوا کاهش یابد. موتورسیکلت‌ها اکنون در تهران سهم بسیاری را در آلایندگی دارد زیرا کاربراتوری هستند و بسیاری آسیب‌زا که نیاز به اصلاح آنها وجود دارد.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: در سال 78 برای کنترل و کاهش آلودگی هوا 7 تا 8 محور مشخص شد که باید ببینیم نسبت به آن مصوبات چه اقداماتی را انجام داده‌ایم. توسعه فضای سبز، استاندارد کردن مراکز معاینه فنی، استاندارد کردن موتورخانه‌ها و همچنین استاندارد ساختن سوخت و خودروها در کنار گسترش مترو از اقدامات مهمی است که برای سرعت بخشیدن به آنها اقدامات مهمی انجام شده است. 

وی بیان کرد: مجلس، دولت، شهرداری و دستگاه‌های تصمیم‌‌ساز در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. ما اگر بخواهیم برای کاهش آلودگی هوا از تردد موتورسیکلت‌سواران جلوگیری کنیم 200 تا 300 هزار نفر بیکار می‌شوند لذا باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا در کنار تبدیل این موتورسیکلت‌ها به انژکتور و برقی آسیبی به این مردم وارد نشود. 

بندپی افزود: علی‌رغم اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آلودگی هوا ولی اکنون ما با نقطه هدف فاصله داریم لذا باید خود را در مسیری قرار دهیم که هر دستگاهی در مورد اقداماتش توضیحاتی ارائه کند تا همه نسبت به سلامت عمومی در ابعاد مختلف حساس شوند. 

استاندار تهران خاطرنشان کرد: بهتر است مردم بدانند که اقدامات مثبتی تاکنون انجام شده است. تهران حالتی دارد که اگر آلاینده‌ای وارد آن شود نیاز به باد شدید است تا آن را خارج کند ولی متأسفانه ساخت‌وسازهایغیراصولی بدون توجه به شرایط جوی جلوی تردد باد را گرفته است. مسیر باد از غرب به شرق تهران است و قرار بود ساخت‌وسازهای سمت غرب به گونه‌ای باشد تا هوا وارد تهران شود و این شهر تنفس‌پذیر باشد که متأسفانه این ساخت‌وسازهای نامناسب در غرب تهران از تنفس این شهر تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کرده است و برای این مناطق یک فضای آموزشی نیز در نظر گرفته نشده است. 

بندپی تأکید کرد: استاندارد کردن موتورها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است همچنین وزارت نفت باید در گزارش‌های آینده خود بگوید که برای استاندارد کردن بنزین و گازوئیل چه اقداماتی را انجام داده است. سال 1952 در لندن مه دودی ناشی از آلودگی هوا ایجاد شد که بر اثر آن 4 هزار نفر تلف شدند و در پی آن تصمیم گرفته شد تا سوخت‌های فسیلی حذف شوند. لذا ما باید به سمتی برویم که حداقل سوخت فسیلی را کمتر مصرف کنیم. 

وی بیان کرد: اینکه اکنون علم نتیجه‌گیری کرده که ماده‌ای به جای سرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضررش از سرب کمتر نیست و این  باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا نمی‌توان از سلامت آحاد جامعه غافل شد. 

استاندار تهران در پایان گفت: در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت شهرداری‌ها موظف به ایجاد تردد آسان برای معلولین شدند. لذا این مورد باید برای هتل‌ها، مراکز نظامی و مدارس انجام شود و نیاز است مجوزی از سوی سازمان استاندارد وجود داشته باشد و از شهرداری برای ارائه پایان کار باید از سازمان استاندارد استعلام‌ها را دریافت کنند.