انتقاد جدی رئیس دانشگاه فرهنگیان به وضعیت نامناسب بودجه

حسین خنیفر با ابراز نارضایتی از بودجه تعیین شده برای این دانشگاه درسال 98 اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان درسال 91 تأسیس شد که در آن سال 21 هزار دانشجو جذب کرد، سال 92، 17 هزار نفر، سال 93، 11 هزار نفر، سال 94، 7 هزار نفر، سال 95 سه هزار نفر و سال 96 یک هزار نفر جذب دانشجو داشت و همین شیب تند کاهش جمعیت دانشجو معلمان باعث شد که مهر 97 با چالش کمبود 123 هزار معلم مواجه شویم.

وی افزود: زمانی که بنده به دانشگاه فرهنگیان آمدم با بررسی متوجه شدم 25 هزار ظرفیت خالی برای جذب دانشجو داریم بنابراین از برخی نهادها کمک گرفتیم و توانستیم 41 هزار ردیف استخدامی دریافت کنیم که 25 هزار نفر از کنکور و 17 هزار نفر از طریق ماده 28 یعنی استخدام آزاد جذب شدند.

جذب 41 هزار دانشجوی جدید بدون تعیین بودجه

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت:‌ جذب 41 هزار دانشجوی جدید در مهر 97 در شرایطی بود که هیچ بودجه اضافه‌ای برای آنها نداشتیم و این دانشجو معلمان حدود 4 سال به صورت شبانه‌روزی مهمان ما هستند و تمام این موارد را از طریق خیرین اداره کردیم اما آیا می‌شود باز هم با استفاده از روش‌های غیرقابل پیش بینی به دنبال تأمین منابع بود.

اداره دانشگاه فرهنگیان با بودجه زیر خطر فقر شدنی نیست

خنیفر ادامه داد:‌ آیا اداره چنین دانشگاه عریض و طویلی با 98 پردیس و مرکز در سراسر کشور با بودجه زیرخط فقر امکان‌پذیر است؟ بنده بارها گفتم اگر می‌خواهند 30 هزار دانشجو معلم برای مهر 98 در دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم باید بودجه کافی به ما بدهند اما بودجه 619 میلیارد تومانی که برای سال 98 درنظر گرفته‌اند یعنی هیچ.

وی در پاسخ به این پرسش که "دانشگاه فرهنگیان چه رقم بودجه‌ای را پیشنهاد داده بود که با آن موافقت نشده است؟" گفت:‌ بودجه‌ای که ما پیش بینی کرده‌ایم بودجه رژیمی است. بودجه مورد نیاز ما 1219 میلیارد تومان است که برای تامین حداقل‌هاست و همین رقم را هم به ما نمی‌دهند.

این بودجه یعنی تعطیلی دانشگاه

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه این دانشگاه با تمام ملت ایران سروکار دارد، افزود: دانشگاه باید نیروی انسانی مورد نیاز مدراس را تأمین کند که فرزندان مردم در آن حضور دارند. از بودجه 1219 میلیارد تومانی پیشنهادی ما با 619 میلیارد تومان موافقت شده است که این یعنی هیچ و حتی هزینه غذای دانشجویان را نمی‌توانیم تأمین کنیم.  70 هزار دانشجو در کل کشور داریم و با این هزینه‌ها حتی اگر بخواهیم روزی سه وعده غذا به آنها بدهیم نمی‌‌توانیم حالا تامین هزینه‌های دیگر از جمله حق‌التدریس‌ها بماند.

خنیفر بیان کرد:‌ 70 استاد و دو هزار و 500 مدعو داریم که باید حقوق و بیمه آنها را پرداخت کنیم علاوه بر آن هزینه‌های آب، برق،‌گاز و تلفن هم هست، چگونه آن را تأمین کنیم این بودجه یعنی تعطیلی دانشگاه و باعث می‌شود ما در سال آینده نتوانیم دانشجو بگیریم.

وی ادامه داد: افرادی که ادعا می‌کنند می‌توان با این رقم دانشگاه را اداره کرد بیایند و دانشگاه را اداره کنند. سال 1359 که انقلاب اسلامی شکل گرفت دانشگاه‌ها تعطیل شد اما آیا مراکز تربیت معلم تعطیل شدند؟ در ایامی پزشک از چین و هند وارد می‌کردند اما آیا می توان معلم را از کشورهای خارجی وارد کرد. معلمی که خارج از عرصه تربیت معلم وارد مدارس شد همانی بود که فاجعه مدرسه "معین" را رقم زد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه معلم تربیت معلم همان معلمی است که موی سرش را برای دانش‌آموز سرطانی می‌تراشد یا خود را به آب و آتش می‌زند که دانش آموزش را نجات دهد، گفت: آموزش معلم برای ما مهم است و نگران دانشجو معلمان هستیم. آنها باید به شکل محترمانه تحصیل کنند و حداقل‌ها برای آنها تأمین شود هم‌اکنون با 70 هزار دانشجو معلم با این بودجه می‌خواهیم چکار کنیم؟

حق دارند معترض باشند

خنیفر در پاسخ به این پرسش که "برخی دانشجو معلمان نیز با انتشار تصاویری از وضعیت خدمات رفاهی نامناسب دانشگاه فرهنگیان محل تحصیل خود حکایت می‌کنند و از این وضعیت رضایت ندارند"، بیان کرد:‌ حق دارند که معترض باشند چون وقتی حداقل‌ها را آن هم به شکل صدقه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهیم شرایط اینگونه می‌شود. در تمام دنیا به تربیت معلم به شکل سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند نه هزینه کردن. اگر یک معلم خوب تربیت کنیم از آسیب‌های اجتماعی جامعه کاسته شده و دادگاه‌ها خلوت می‌شوند.

همه می‌گویند جاناً در خدمتیم اما مالی نه!

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود:‌ در ایران نظام تعلیم و تربیت در سبد دولت رتبه یازدهم را دارد درحالی که آموزش بعد از امنیت اولین نیاز ملت است. در کتاب "آموزش نوین ایران" آمده است که " اگر یک روز نظام آموزشی اصلاح شود همه مشکلات حل خواهد شد". البته ما هم عقب‌نشینی نکردیم، روزی که مدیریت این دانشگاه را پذیرفتم می‌دانستم کجا می‌آیم. این دانشگاه با برنامه‌ریزی و برنامه‌سوزی کار می‌کرد اما وقتی آمدم "آینده نگاری" را مدنظر قرار دادم.

خنیفر با اشاره به اینکه اگر تمام دانشگاه‌های دنیا تعطیل شود نظام آموزشی تعطیل نمی‌شود، گفت:‌ بعد از سال 1945 سه اولویت برای ملت‌ها تعریف شد که عبارتند از غذا و تفریح، پوشاک و شادابی و آموزش عمومی. کل کشورهای اروپایی 4.5 میلیون دانشجو دارند اما ما در ایران فقط 4.5 میلیون دانشجو داریم و بی‌جهت دانشگاه‌ها را توسعه داده‌ایم. 

وی عنوان کرد:‌ وضعیت بودجه دانشگاه فرهنگیان اصلا خوب نیست و همه می‌گویند در خدمتیم البته منتظر هستیم و ناامید نیستیم.  امیدواریم در کمیسیون تلفیق، بودجه 1219 میلیارد تومانی را در اختیار این دانشگاه قرار دهند. برای دریافت بودجه مورد نیاز سه کتابچه به نمایندگان مجلس ارائه کردیم که جزئیات ریز دانشجویان در هر پردیس و مرکز ذکر شده است و گفته‌ایم اگر سرانه دانشجویان دانشگاه‌های دیگر روزانه 18 هزار تومان است این سرانه در دانشگاه فرهنگیان 9 هزار تومان است وساده‌ترین و حداقلی‌ترین خوابگاه‌ها و تغذیه را در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد:‌ شاید بتوان گفت 80 افرادی که در سایر دانشگاه‌ها مانند صنعتی شریف تربیت شده‌اند به احتمال زیاد در خارج کشور هستند اما معلمان در مناطق محروم مشغول به خدمتند.

وی افزود:‌در مدت 11 ماه 31 کشور دنیا را بررسی کردیم که تعلیم و تربیت برای بسیاری از آنها در اولویت بود حتی عراق و اردن. نمی خواهیم خودمان را با کشورهای لوکس و اسکاندیناوی مقایسه کنیم کشورهایی که وضعیتشان شبیه به ما است نیز آموزش برایشان در اولویت قرار دارد حتی کشورهای ضعیف مانند چاد، نیجر و شیلی برای ترمیم نظام آموزشی خود از صندوق بین الملل برای 20 سال قرض گرفته‌اند.

خنیفر در پایان تاکید کرد:‌ بودجه 1219 میلیارد تومانی مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان حداقلی و یک سوم پولی است که "خاوری با خاور" برد. ما معلمان طرح خرید خدمت، حق‌التدریس، نهضتی، ماده 28  و  سرباز معلم را روش اضطرار و به اصطلاح "پینه‌ای" برای دوران عسرت و کمبود معلم می‌دانیم و این موضوع نباید باعث تضعیف دانشگاه فرهنگیان شود.