ارائه 53 پیشنهاد در ارتباط با قانون بودجه برای آموزش و پرورش

حبیب‌الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع شوراهای آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چرا قوانین شوراهای آموزش و پرورش به طور کامل عملیاتی نمی‌شوند؟»، اظهار کرد: هر مطلبی را که مورد ارزیابی قرار می‌دهیم باید توجه کنیم که هم فرصت و هم تهدید دارد.

وی افزود: بنده استاندار سه استان بودم و از این ظرفیت بسیار بهره گرفتم؛ میزان موفقیت یک قانون بستگی دارد که چگونه  آن را ارزیابی کنیم و نمی‌توان مطلق گفت که عملکرد چگونه بوده است و در همه کشور یکنواخت و یکسان نیست.

دهمرده با بیان اینکه بنده تا کنون 53 پیشنهاد در ارتباط با قانون بودجه برای آموزش و پرورش ارائه کرده‌ام، با اشاره به تبصره 9 بند «د» مبنی بر اینکه به وزارت آموزش و پرورش اختیار داده می‌شود تمام ساختمان‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد بدون پرداخت کوچکترین عوارض باشد، گفت: حاصل این کار این است که  استاندار که رئیس شورای آموزش و پرورش است می‌تواند از این امکان حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از استاندار گلستان که می‌تواند به عنوان الگویی در این زمینه‌ مطرح شود، ادامه داد: با سازمان برنامه و بودجه همیشه جدل داریم که تا می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند؛ اینکه منابع آزاد شوند و به مناطق مشکل‌دار بروند بسیار مهم است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانداران مسؤول استان، رئیس شورای آموزش و پرورش و نماینده رئیس جمهور هستند و می‌توانند شهرداری‌ها را مکلف ‌کنند که به اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش کمک کنند، افزود: البته برخی شهرداری‌ها بسیار ضعیف هستند و در اداره امور خود مانده‌اند؛ ما همه را در یک نسخه نمی‌پیچیم.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های تهران و کلانشهرها باید کمک کنند؛ مسؤول استان می تواند دخالت کند و باید ارتباطی قوی برقرار کند. یک گلایه هم از آموزش و پرورش دارم اینکه باید جدی کار را دنبال کند و پیگیر شود.

دهمرده با بیان اینکه حاضرم ده‌ها جلسه در مجلس بگذارم و الگوهای موفق را در کشور معرفی و آن را به سایر بخش‌ها تسری دهیم، درباره موانع اجرای قانون گفت: باید دولت و وزارت آموزش و پرورش دقیق گزارش بدهند که کجای کار گیر و مشکل دارد و کجا عملیاتی نشده است و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای قوانینی که برای او وضع شده و اختیاراتی گرفته، چه کرده است.

وی درباره پیشنهاد برنامه پرسشگر مبنی بر تشکیل کارگروهی پیرامون قانون شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: ما اعلام آمادگی کرده و علاقه مندیم هرجا لازم است شرکت و کمک کنیم مشکلات آموزش و پرورش حل شود.