قانونی بودن دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد

 معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که یکی از اعضای شورا اعلام کرده دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است گفت:‌ اگر خودرویی پلاکش زوج است و در روز زوج در محدوده زوج و فرد تردد می‌کند، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند اما اگر در روز مخالف حرکت کند، باید عوارض پرداخت کند. 

وی با بیان اینکه اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند بر اساس مصوبه شورا باید عوارض پرداخت کند، گفت: در ماده 8 مصوبه شورا ذکر شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند. 

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر کسی در محدوده طرح ترافیک و یا در محدوده زوج و فرد (مخالف روز پلاک خود) تردد کند باید عوارض پرداخت کند؛برای روشن شدن موضوع  نامه رسمی به شورای شهر نوشته‌ایم که بر اساس مصوبه شورا عوارض دریافت می‌شود و  اگر نظر شورا  غیر از این است اعلام کند.

به گفته پورسیدآقایی رئیس شورای شهر به کمیته حقوقی شورا این مسئله را ارجاع داد و آنها بعد از بررسی اعلام کردند گرفتن عوارض زوج و فرد طبق مصوبه است و خلاف قانون نیست.

وی با تأکید بر این موضوع که عوارض تردد در محدوده زوج و فرد در روزهای مخالف بر اساس رویه‌های گذشته دریافت می شود، گفت: عوارض زوج و فرد مانند عوارض طرح ترافیک است به ازای ساعت تردد و به نوع معاینه فنی بستگی دارد.