۱۱۲ هزار پرونده قاچاق کالا در ۹ ماهه نخست سال جاری تشکیل شده است

 سردار علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که امروز (یکشنبه ۷ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا تشکیل شد که ۹۰ درصد از کشفیات حاصل تلاش نیروی انتظامی بوده است.

وی افزود: این پرونده‌ها از نظر ارزش ریالی ۸۹ درصد و از نظر وزن نیز ۱۸ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته افزایش داشته‌اند.

مویدی ادامه داد: تمرکز خود را در سال جاری بر روی ضربه زدن به باندهای قاچاق قرار دادیم و در این مدت ناجا و واجا با همکاری قوه قضاییه برای کشف کالاهای قاچاق  بسیار تلاش کردند، اما اقتصاد کشور در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که باعث شده زمینه و بستر کار قاچاق مهیا باشد، لذا باید در سال آینده با اقدامات عملی و به صورت جدی در این زمینه گام برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که برای کالاهایی که با مجوز رسمی به کشور وارد شده‌اند، اما به عنوان کالای قاچاق ضبط شده‌اند چه تصمیمی گرفته شده است؟ گفت: در آغاز سال ۹۷ و همزمان با شروع برجام شرایط خاصی بر جامعه و اقتصاد ما حاکم بود که به دلیل این شرایط مواردی این چنینی وجود داشت، اما به دلیل اینکه کالا‌های مجاز دارای مبادی ورودی و مدارک مشخص هستند، بعد از بررسی به صاحبان آن‌ها تحویل داده شد و در چند ماه اخیر از این گونه موارد دیگر مشاهده نشده است.