درد هر قسمت از سر نشانه چیست؟

داوود حاج محمدخانی پژوهشگر طب سنتی سردردها  در حوزه طب سنتی بر اساس مزاج بیماران و اقلیم تقسیم‌بندی می‌شوند اما به طور کلی۲۵ نوع سردرد در طب سنتی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: اگر سردرد در ناحیه مغز و بافت کاسه بروز کند ممکن است نشانه‌ای از بروز مشکل در دستگاه گوارش، گوش، چشم و حتی کبد باشد، در مواردی سردرد‌ها به دلیل کم خونی است.

وی اضافه کرد: نقشه و شرایط ناحیه متصل شده درد بر روی سر، یک عارضه در بدن را مشخص می‌کند، اگر شیوع درد از ناحیه میانی سر باشد به دلیل بروز مشکل در دستگاه گوارش است؛ اگر درد از ناحیه گیجگاهی منتشر شود، علت آن کارکرد ضعیف گوش است.

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: اگر درد در قسمت پیشانی به وجود آید، ممکن است به دلیل اختلال در سینوس‌های بیماران باشد.

ممنوعیت مصرف بادرنجبویه در مبتلایان به فشار خون

محمد خانی بیان کرد: در افرادی که دچار سردردهای طولانی مدت هستند، این عارضه در طول زمان کاهش پیدا می‌کند؛ برای درمان سردرد  و تجویز دارو در طب سنتی ابتدا باید گرمی و سردی بیماری در افراد تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: کسانی که به بیماری خاصی مبتلا نیستند و به طور ناگهانی دچار سردرد می‌شوند، می‌توانند از دمنوش‌های گیاهی مانند بادرنجبویه، مرزنجوش، ناخونک، گل خزامی  استفاده کنند؛ افرادی که مبتلا به بیماری فشارخون هستند نباید دمنوش بادرنجبویه مصرف کنند زیرا این گیاه باعث تشدید بیماری فشار خون می‌شود.

محمدخانی اظهار کرد: اگر دستگاه گوارش دلیل اصلی بروز سردرد در افراد باشد، می‌توان از دمنوش گیاه اسطوخودوس برای رفع این عارضه استفاده کرد، همچنین افرادی که مبتلا به سردرد توأم با فشار خون هستند باید به صورت مستمر از دمنوش مرزنجوش و تخم گشنیز استفاده کنند.

این پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مصرف شربت آبلیمو و عسل در رفع سردرد‌های گرم موثر است، اگر سردرد بیماران ناشی از ضعف چشم و دستگاه گوارش باشد، آنها می‌توانند از دمنوش گیاه رازیانه یا انیسون استفاده کنند زیرا این دو گیاه در کاهش درد ناشی از چشم یا مشکلات دستگاه گوارش بسیار موثر هستند.

لزوم انجام حجامت ویژه افراد با غلظت خون بالا

وی ادامه داد: افراد مبتلا به غلظت خون که سردرد دارند باید اقدام به اهدای خون و حجامت کنند زیرا سردرد در این افراد به دلیل غلظت خون است  و در کمترین زمان رفع می‌شود.

محمدخانی گفت: به افرادی که مبتلا به سردردهای ناشی از استرس و عصبانیت هستند؛ دمنوش گیاه اسطوخودوس، بادرنجبویه و گل خزامی پیشنهاد می‌شود زیرا دمنوش این گیاهان در رفع سردرد بسیار مفید و سودمند است.

این متخصص طب سنتی یادآوری کرد: اگر فردی مبتلا به بیماری خاصی است و به سردردهای طولانی مدت و  چکشی دچار می‌شود، علت این عارضه باید از طریق MRI مشخص شود.