مصرف انواع آش و سوپ چه فوایدی دارد؟

 حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده اند: هنگام شروع به غذا خوردن، اول سبکترین غذا‌ها را مصرف کنید و مراد از غذا‌ها خوراکی‌هایی است که برای بدن مفید هستند و به مقداری که بدن عادت دارد، مزاج و معده تحمل دارد مصرف شود که خوشی و نشاط را به همراه خواهد داشت؛ به همین دلیل غذا خوردن را با طعام سبک آغاز کنید.

کسی که طالب تندرستی است باید نوعی از غذا‌ها را انتخاب کند که معده آن را تحمل کند و توانایی جذب آن را داشته باشد و معیار از انتخاب آن عادت غذا خوردن و قدرت هاضمه است.

وقتی که حس گرسنگی تحریک می‌شود، غالبا نظم غذا خوردن را برهم می‌زند و به فرد فرصت درست جویدن و رعایت آداب غذا خوردن را نمی‌دهد.

خوردن غذایی که سبک باشد و زودتر جذب بدن شود مثل انواع آش و سوپ که در ابتدای غذا مصرف می‌شود این خاصیت را دارد که حس گرسنگی را کاهش داده و به فرد مهلت می‌دهد که غذا را خوب بجود و ملایم بخورد و در خوردن زیاده روی نکند.

سوپ باید از موادی تشکیل شده باشد که سبک بوده و زودتر هضم شود؛ خوردن سوپ در ابتدای غذا این مزیت را هم دارد که، چون رقیق و آبکی است جویدن زیاد لازم ندارد و فعالیت غده‌ها و ترشحات معده را کاهش می‌دهد.