وجود بیش از 3 هزار ضایعه نخاعی در پایتخت

داریوش بیات نژاد در مراسم افتتاحیه مرکز ضایعه نخاعی طرشت با تاکید بر اینکه این کار برای اولین بار در کشور انجام شده است، گفت: ضایعه نخاعی عارضه ای است که براثر حوادث جاده‌ای یا حوادث قهری بوجود می‌آید.

وی افزود: یعنی به ازای یک میلیون نفر در دنیا ۲۵ نفر دارای این معلولیت هستند.این وضعیت در ایران بگونه ای دیگر است؛ ۷۵ هزار نفر در کشور دچار عارضه ضایعه نخاعی هستند و این باعث نگرانی است.

بیات نژاد ادامه داد: پزشکان در تشخیص و انجام اعمال جراحی نقش مهمی‌دارند اما اگر قرار است خروجی کار منتج به درمان شود باید مراقبت‌های خاص بعد از عمل را به خوبی انجام دهند، مراقبت‌های بعد از دچار شدن به ضایعه نخاعی نیز به همین اندازه مهم و قابل توجه است.

بیات نژاد افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در استان تهران ضایعه نخاعی داریم که یک سوم آنها زنان و مابقی مرد هستند.

وی افزود: شاید درصدی از این افراد وضعیت مالی خوبی داشته باشند اما عده زیادی در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، بنابراین به نظرم ایجاد این مرکز یکی از نیازهای اجتناب ناپذیر بوده است.

رستمی گفت: در کنار بهداشت و درمان باید به فکر توانبخشی و بهبود شرایط زندگی این افراد دارای ضایعه نخاعی هم بود به همین جهت باید شرایط برگشت به کار آنها فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: از افسر راهنمایی و رانندگی که گواهینامه را صادر می‌کنند تا وزارت راه و شهرسازی که جاده‌های ناهموار را تایید می‌کنند تا کارخانه‌های تولیدکننده خودروهای نا ایمن همه و همه در این مشکل دخیل هستند و باید بر اساس مسئولیت اجتماعی خود در پیشبرد این برنامه کمک کنند.