بدقولی بیمه‌ها صدای انجمن داروسازان را درآورد

رییس انجمن داروسازان با انتقاد از تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروسازان، گفت: داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتنداری نیستند و ادامه این شرایط برای بازیگران زنجیره تامین دارو مقدور نیست.

دکتر محمدباقر ضیا در نشست خبری انجمن داروسازان با اشاره به تاخیرهای طولانی مدت بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروسازان و داروخانه‌ها و بیان اینکه مشکل دیرینه ما با بیمه‌ها باید در نقطه‌ای تمام شود، گفت: شکیبایی و نجابتی که در این سال‌ها داروسازان نشان داده‌اند، سوءتفاهم ایجاد کرده است و تصور می‌کنند که مال، جان و اندوخته داروسازان بی‌نهایت است و می‌توانند با سرمایه داروسازان، سازمان‌های خود را اداره کنند.

وی با بیان اینکه ما بیش از این امکان ادامه این شرایط را نداریم، افزود: جنگ، تحریم و تاخیرهای شش ماهه را تحمل کرده‌ایم، اما دیگر امکان ادامه این شرایط وجود ندارد. باید توجه کرد که نورم سود داروهای خارجی ۱۰ درصد و داروهای ایرانی ۱۵ درصد است. حال هزینه داروخانه، مسوول فنی، سرمایه‌گذاری و ... را در نظر بگیرید. پول داروسازان شش ماه در بیمه‌ها می‌خوابد؛ درحالیکه طبق قانون بیمه‌ها باید ۶۰ درصد مطالبات را بلافاصله بعد از ارایه اسناد و ۴۰ درصد را تا دو ماه بپردازند.

وی ادامه داد: از طرفی وقتی تاخیر در پرداخت مطالبات شش ماهه می‌شود ما مجبوریم برای تامین هزینه‌هایمان از بانک‌ها با سود ۲۰ درصد استقراض کنیم و این وام را جایگزین کاری کنیم که ۱۵ درصد سود دارد، آیا چنین چیزی مقدور است؟

ضیا ادامه داد: اگر داروسازان تاکنون توانسته‌اند سرپا بایستند به این دلیل بود که سرمایه داروسازان اجازه می‌داد و اعتباراتی در پخش وجود داشت، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته است. در این دوران ، نقدینگی در سراسر زنجیره تامین دارو دچار مشکل شده است.

رییس انجمن داروسازان گفت: مسوولان بیمه‌ها بدانند که ما تاکنون سعی کردیم خویشتنداری کنیم، اما داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتنداری نیستند. بر این اساس در ۱۵ اسفند ماه همه داروخانه‌داران در سراسر کشور به دفاتر سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم تا دلیل عدم پرداخت مطالبات‌مان را جویا شویم. ادامه این شرایط دیگر برای بازیگران زنجیره تامین دارو مقدور نیست.