نقش موثر ارتقا فرهنگ جامعه در کاهش آسیب پذیری در مواجهه با حوادث

اسماعیل نجار  اظهار داشت:با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری یکی از ظرفیت‌های مهم کشوری تشکل‌های مردمی هستند، تشکل‌هایی که هم علاقه‌مند هستند وهم می‌توانند هدفمند برنامه داشته باشند.

وی ارتقا فرهنگ جامعه در کاهش آسیب پذیری در مواجهه با حوادث و مخاطرات طبیعی را با حضور و مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در چرخه مدیریت بحران هدفی دست یافتنی و موثر عنوان کرد و ادامه داد: حضور و بروز سمن‌ها در چرخه مدیریت بحران کشور یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های مهم توسعه پایدار است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در صورت ساماندهی مشارکت‌های مردمی می‌توان به شکل شایسته و کارآمد علاوه بر خدمت گذاری بهتر از هدر رفت بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری کرد که نهادینه کردن این موضوع با همکاری سمن‌ها میسر می‌شود.
وی سمن‌ها را به عنوان رابطان اثربخش بین دو بخش دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت بحران با مردم دانست و خواستار تقویت هم افزایی و هماهنگی هرچه بیشتر برای افزایش حضور و مشارکت آن‌ها شد.

وی افزود:آیا در زمان وقوع حادثه حضور همه افراد جامعه بدون برنامه در یک منطقه علی رغم دلسوزی و عشق آمدن آن‌ها منطقی است، این حضور‌های بدون هماهنگی گاهی اوقات مانع خدمات رسانی هستند. سمن‌ها می‌توانند به صورت هدفمند به ما کمک کنند.

نجار با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی برای فعالیت سمن داریم و جلسات زیادی را تا به امروز با آن‌ها برگزار کرده ایم اضافه کرد:این سمن‌ها ممکن است تحت عنوان مدیریت بحران باشند و یا هر عنوان دیگری می‌توانند با مدریت بحران همکاری داشته باشند.

وی افزود:تا به حال ۷۰۰ سمن ثبت نام کرده اند و مدیریت بحران در زمان ضروری هماهنگی لازم برای همکاری با آن‌ها را انجام خواهد داد و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده خواهیم کرد.