مددکاری برمبنای انسانیت والا شکل می‌گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در همایش مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار با بیان اینکه برای مددکاری اجتماعی تعاریف گوناگونی وجود دارد، گفت: درخصوص این موضوع اصل را بر آ‌ن گرفتند که نیازمند به کمک را توانمند سازند و این موضوع کار درستی است. 

وی افزود: به جای آنکه را مستقیم در معرض کمک‌ها قرار دهیم بهتر است کاری کنیم تا توانمند شوند که این موضوع مفهوم پیشرفت سریع از مددکاری اجتماعی را بیان می‌کند. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: ما در فلسفه اخلاق مکتب‌های مختلفی داریم که درباره مبنای عمل سخن می‌گویند، برخی افراد وجود دارند تا با کمک خود هدفی را دنبال کنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند و می‌گویند که می‌دهیم تا پس بگیریم و این نگرش خود نگرانه است هرچه در تاریخ فلسفه و دین به عقب برگردیم می‌توانیم مسایل دیگری را مورد توجه قرار دهیم، به آن بپردازیم و به نیاز او پاسخ دهیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: برخی می‌گویند مبنای درست اخلاقی این است که انسان کاری را که انجام می‌دهد از آن منفعت معنوی کسب می‌کند و به دلیل اینکه اقدام فی‌نفسه است کار را انجام می‌دهد که این نگاه سطح بالایی دارد. 

وی ادامه داد: نگاه مرتبه بالا زمانی محقق می‌شود که به دیگران توجه کنیم و این توجه برای خودشان باشد و این نوعی از عشق است. مددکاران اجتماعی افرادی هستند که می‌توانند دیگران را برای خودشان بخواهند و این نکته مهمی است. 

حجت‌السلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه انسان اگر بتواند به جایی برسد که عشق به انسان‌ها را برای خودشان تعالی بخشد به مرتبه بالایی رسیده است که در این موارد مباحث گوناگونی وجود دارد. 

وی در مورد مددکاری در زمینه اسلام گفت: این نوع مددکاری برمبنای انسانیت والا شکل می‌گیرد و البته منافاتی ندارد که کسی در آن پاداش بگیرد. اشکال ندارد فردی پاداش دریافت کند ولی انسانی که مددکار است بهتر است چشم‌داشتی به دریافت پاداشت نداشته باشد. هرچند در اسلام مسائل بسیاری در زمینه مددکاری وجود دارد ولی عشق ایثارگرانه اولین موردی است که در اسلام مهم است که مثال اعطای آن امیرالمومنین است و می‌گوید به برادر دینی خود محبت ببخشید. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: احسان و نیکوکاری از دیگر اصول مهم در اسلام است که چهار مرتبه اصلی دارد. یک اصل پرهیزی است و در این مورد انسان باید از آسیب رساندن به دیگران پرهیز کند؛ همچنین نوع دیگر از اصول به نام ایجابی وجود دارد در اخلاقیات ما کف و سقف داریم که کف آن عدالت است و اقدامی است که قضات انجام می‌دهند اما سقف اخلاق انسان این است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده برای ادامه جامعه به عدل و احسان به همراه یکدیگر نیاز است. 

وی بیان کرد: هر انسان مسلمانی باید خود را نیکوکار بداند تا مرتبه بالای انسانی را دریابد. همچنین بخشی از اصل امر به معروف و نهی از منکر شامل موارد می‌شود باید مبنای ولایت (فرهنگ‌دوستی و عشق) حاکم باشد و در جامعه اسلامی به دلیل دوستی امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و مبنای دوستی است. منتهی باید توجه کنیم دشمن این مورد را طور دیگری بیان نکند.