درمان‌های خانگی برونشیت

برونشیت یک بیماری است که در اثر التهاب و عفونت در پوشش لوله‌های برونش ایجاد می‌شود. علایم برونشیت عبارتند از تنگی نفس، گرفتگی قفسه‌ی سینه، خس خس سینه، خستگی، سرفه‌ی مداوم و وجود مخاط غلیظ.

۲ نوع برونشیت وجود دارد: حاد و مزمن. برونشیت حاد شایع است و توسط ویروس آنفولانزا یا سرما ایجاد می‌شود در حالی که برونشیت مزمن به دلیل آلرژی، آلودگی هوا و اعتیاد به مصرف سیگار بروز می‌کند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود و ریه‌های‌تان عفونت می‌گیرند، ممکن است دچار برونشیت شوید.

زنجبیل:

زنجبیل، اغلب برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، همچنین زنجبیل خواص ضد التهابی دارد و سیستم ایمنی را تقویت کرده و لوله‌های برونش تحریک شده، ملتهب و متورم را درمان می‌کند. زنجبیل، دارچین و میخک از هرکدام نصف قاشق چای خوری در یک فنجان آب گرم ریخته. به خوبی هم بزنید و روزی چند باربنوشید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل و فلفل سیاه را به یک فنجان آب جوش ریخته و چند دقیقه بعد مقداری عسل یا شیر ریخته و روزی دو بار بنوشید.

آویشن:

آویشن گیاهی از ریشه پامچال دارویی است که در کاهش مدت و شدت علائم بیماری برونشیت موثر است.

جوشانده: ۱ تا ۲ گرم گیاه خشک را در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. چند فنجان از آن را طی روز بنوشید.

عصاره برگ: ۲۰ تا ۴۰ قطره عصاره آویشن را با آب یا آبمیوه رقیق کنید و ۳ بار در روز میل کنید.

زردچوبه:

خاصیت ضد التهابی زردچوبه برای درمان سرفه همراه با برونشیت است. به دنبال این درمان سینه صاف می‌شود.

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه می‌کنیم. دو یا سه بار در روز آن را بنوشید. برای نتایج سریع تر، با معده خالی بنوشید.

توجه: این درمان مناسب افرادی که دارای سنگ کیسه صفرا، اسید، زخم معده و یا زردی هستند مناسب نیست.

سیر:

سیر به علت خواص آنتی بیوتیک و ضد ویروسی برای درمان برونشیت به ویژه برونشیت حاد، بسیار مفید است.

سه حبه سیر را بردارید و له کنید.

سپس آن را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید.

حال به خوبی مخلوط کنید.

این مخلوط را قبل از رفتن به خواب مصرف کنید.

آب نمک:

چند بار در روز غرغره کردن با استفاده از آب نمک یک روش عالی جهت درمان علایم مختلف برونشیت است. ترکیب آب و نمک توانایی این را دارد که به تسکین التهاب در گلو و همچنین کاهش مخاط که باعث سوزش گلوی‌تان می‌شود، کمک کند. برای استفاده از آب نمک جهت درمان علائم برونشیت مطابق با روش زیر عمل کنید:

– خیلی ساده ۱ قاشق چایخوری نمک بردارید. شما باید مطمئن شوید که مقدار نمک کافی است. اگر بیش از حد نمک استفاده کنید، ممکن است دچار سوزش در گلوی‌تان بشوید. یا اگر نمک را به میزان خیلی کم استفاده کنید، تاثیری نخواهد گذاشت.

– سپس آن را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

– شما باید این روش را به طور روزانه برای تمیز کردن گلو و از بین بردن مخاط استفاده کنید.

دانه کنجد:

دانه کنجد دارای خواص دارویی است که می تواند به درمان برونشیت کمک کرده و درد قفسه سینه را درمان کند.

ترکیب یک قاشق چای خوری دانه کنجد، یک قاشق چای خوری دانه کتان یا بزرک، مقداری نمک و یک قاشق چای خوری عسل. این مخلوط را قبل از رفتن به رختخواب بخورید. همچنین می توانید نصف قاشق چای خوری پودر دانه کنجد خشک و دو قاشق غذا خوری آب مخلوط کرده و آن را دو بار در روز بنوشید.

شیرین بیان:

شیرین بیان از قدیم به عنوان گیاهی مسکن مورد استفاده بوده است. استفاده از این ریشه خوراکی موجب تسکین درد مربوط به التهاب نایژه ها می شود. به علاوه، شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است که این ماده در مقابله با بسیاری از ویروس ها موثر است. عملکرد محرک آن بر سیستم ایمنی در مقاومت در برابر عفونت های مجاری تنفسی مانند برونشیت مزمن نقش دارد.

ریشه خشک: ۵ تا ۱۵ گرم ریشه شیرین بیان را ۳ بار در روز بعد از غذا به صورت پودر یا جوشانده مصرف کنید. ثابت شده است که ریشه خشک ۴% گلیسیریزین دارد.

عصاره: ۲ تا ۴ میلی لیتر را ۳ بار در روز بعد از غذا میل کنید.