آخرین وضعیت ساخت و ساز انجام شده در حریم کاخ گلستان

محسن شیخ‌الاسلامی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص آخرین وضعیت ساخت و ساز انجام شده در حریم کاخ گلستان، گفت: میراث فرهنگی شکایتی از مالک و شهرداری منطقه 12 به شعبه 9 دادستانی فرهنگ و رسانه ارائه داده است.

وی افزود: بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری در حوزه میراث فرهنگی ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان که میراث جهانی ایران است تا ارتفاع 7.5 متر امکانپذیر است اما متأسفانه مجوز و پروانه صادر شده برای مالک 10.5 متر با دو طبقه زیرزمین است که البته مالک از این ارتفاع هم تخطی کرده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ارتفاع ستون‌های این ساختمان 11 متر و 70 سانتی‌متر است که احتمال دارد با ارتفاع 13 متر هم برسد.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه تا زمانی که رأی دادگاه درباره این پرونده صادر نشود نمی‌توانیم جلوی کار را بگیریم گفت: ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان همچنان ادامه دارد.

وی افزود:میراث فرهنگی اعتراض‌هایی هم درباره تصرف مالکیت داشت و معتقد بود که 13 متر و بخشی که در آن ساخت و ساز انجام می‌شود در تملک دولت با نمایندگی میراث فرهنگی است که البته این موضوع از سوی کارشناس رسمی دادگستری در حوزه ثبت رد شد اما ما تقاضای تجدیدنظر داریم.

وی گفت: طبق چیزهایی که شنیده‌ام واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی از شورای فنی تهران،‌مدیرکل میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی شکایت کرده و آنها را مقصر این تخلف‌ها دانسته البته باید این موضوع از سوی معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأیید شود.

وی در ادامه در خصوص تخریب سرای فرد شیشه گفت: بخشی از نمای غربی این بنا به بهانه استحکام‌بخشی تخریب شد در حالی که ثبت آن اضطراری شده بود.

وی گفت: در واقع یک پوسته به بهانه تزئینات آجرکاری برداشته شده که باید بازسازی شود البته مالک تمایل به تخریب کامل بنا و ساخت پاساژ دارد اما میراث فرهنگی نمی‌تواند اجازه چنین کاری را به او بدهد.

خبرنگاری گفت که صحبت از عین به عین ساختن بنا است که شیخ‌الاسلامی در واکنش به این حرف گفت: من نمی‌دانم این کلمه عین به عین را در سازمان میراث فرهنگی زیاد استفاده می‌شود در حالی که اشتباه است البته بخش حقوقی میراث تمایل زیادی به این واژه دارد و من از کسانی که تا کنون این کلمات را شنیده‌اند عذرخواهی می‌کنم.

وی گفت:‌عین به عین ساختن یک بنا یعنی ایجاد یک شهرک سینمایی بنابر این بهتر از کلمه بازسازی استفاده کنید. برای بازسازی شهرداری از ما طرح خواست و ما چون اعتبار نداریم عملا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر  2 هزار  و 400 بنای واجد ارزش را شناسایی کرده‌ایم گفت:‌از این  تعداد فقط 400 بنا ثبت ملی شده است.