انتقاد فخاری از کاهش بودجه اجتماعی شهرداری در سال آینده

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز شورا گفت: مسئولیت رأی مردم را بر دوش داریم و مردم ساعت‌ها در صف ایستادند و رأی دادند و امید به بهبودی داشتند و ما نیز با شعار نجات تهران آمدیم. 

وی با اشاره به شرایط موجود در کشور که ناشی از تحریم‌ها و آشفتگی‌های اقتصادی است اشاره کرد و گفت: باید در کنار مردم باشیم و این در کنار مردم بودن دو معنای توأم دارد باید شریک و همدرد آنها در دشواری‌ها باشیم و دوم اینکه نیاز و مطالبات آنها را پیگیری کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر به بودجه 98 شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده موضوعات عادلانه دیده نشده است.

فخاری ادامه داد: بودجه باید عادلانه، منطقه‌ای، اجتماعی و بر اساس اسناد بالادستی باشد. 

وی اضافه کرد: سال گذشته در همین جا گفتیم که سال آینده بهانه‌ای وجود ندارد و بودجه باید با مشارکت مردم بسته شود. 

عضو شورای شهر تهران گفت: امسال هیچ بهانه‌ای نداریم ولی در بودجه نه در ساختار و نه در تخصیص اعتبارات تغییری شاهد نبوده‌ایم.

این عضو شورا، گفت: شرایط زندگی مردم دشوارتر شده است و باید بودجه بر اساس عدالت توزیع شود و نقش مردم در آن دیده شود و همچنین بتوانیم مرهمی بر آلام شهروندان باشیم در غیر این صورت این ابرهای تیره خواهند بارید و پیامدهای آن را باید به جان بخریم.

فخاری با بیان اینکه سال گذشته گفتیم که در بودجه باید صدای مردم را بشنویم، گفت: اما این طور نبوده است، فقدان منطقه‌ای از حیث سرانه و شاخص‌ها داریم و همچنین در بودجه عدالت جنسیتی، صنف دیده نشده است. 

وی با بیان اینکه راه‌حل مشکل بودجه پاک کردن مسأله نیست، گفت: بودجه شفاف نیست و حذف بخشی از مأموریت‌های شهرداری راه چاره نیست. 

عضو شورای شهر تهران گفت: بیایید پاسخ روشنی به این پرسش بدهیم که بودجه 98 ما را به کجا خواهد برد. 

فخاری گفت: آیا باید به قاعده مصلحت شورا و شهرداری ضرورت اصلاحات یک سال دیگر به تأخیر ببریم و امیدهای اجتماعی مردم را ناامید کنیم؟ 

وی با تأکید بر این موضوع که بودجه 98 عادلانه نیست، گفت: حمایت از کنشگران مدنی در این بودجه وجود ندارد و بهتر بگویم بودجه 98 سر ندارد و هیچ ایده‌ جدیدی ندارد و همخوان با برنامه‌های شورا نیست. 

فخاری ادامه داد: بودجه فرهنگی شهرداری طی سال‌های گذشته کاهش داشته است. از بودجه 96 تا 97 با کاهش اعتبار 6.4 درصدی در بخش اجتماعی روبه‌رو بوده‌ایم و در سال 98 بودجه 5.1 درصد رسیده است و همچنان کاهش بودجه اجتماعی را شاهدیم این در حالی است که این شورا و شهرداری مکرراً از انسان‌محوری و رویکردهای اجتماعی سخن می‌گویند.