عوارض مصرف ماده مخدر شیشه

دی مت آمفتامین هیدروکلرید یا در اصطلاح شیشه، یک ماده مصنوعی ترکیبی قوی و بسیار اعتیاد آور و محرک است. بیشتر مصرف کنندگان شیشه از ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند و یکی از دروغ هایی که افراد معتاد به این ماده مخدر در ابتدا می شنوند این است که این ماده یک محرک است که هیچ گونه اعتیادی ندارد.

این ماده در داروهای لاغری غیر مجاز دست ساز استفاده می شود و بسیار اعتیاد آور است. حالتی که شیشه در فرد مصرف کننده ایجاد می کند شبیه به حالت انسان در زمان اعتیاد به اکستازی است. استفاده ی از شیشه بسته به میزان مصرف و مدت مصرف می تواند همه ی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، طوری که زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، روانی، روابط و سلامت جسمی فرد را به طور کامل بهم میریزد و کم کم از بین میبرد.

مصرف از طریق استنشاق، چشیدن، تدخین، خوردن و تزریق در حال حاضر در کشور رواج دارد و این شیوه‌ها هر کدام زمان بروز و طول اثر متفاوتی دارند.

تزریق آمفتامین‌ها از الگوی مصرف مواد مخدر بینگ به معنای مصرف افسارگسیخته مواد مخدر پیروی می‌کند و بدین ترتیب شیشه پس از ورود به بدن به سرعت بر روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارد اما این اثر کوتاه مدت است و باید گفت استنشاق و تدخین اثر بلندتری دارند.

این نوع مصرف با تاخیر بیشتری اثر می‌گذارد و نیاز به مصرف مقدار بیشتری ماده مخدر دارد و باید گفت این اثر دوام طولانی‌تری دارد.

از تاثیرات کوتاه مدت ناشی از استعمال شیشه می توان به خشکی دهان، افزایش سرعت تنفس، سردردهای طاقت فرسا، حالت تهوع، تعرق بیش از اندازه بدن، سرگیجه، بالارفتن فشارخون، بالارفتن حرارت بدن، تپش قلب، خشکی، سوزش و ترک لب ها، بزرگ شدن مردمک چشم، سیاهی رفتن چشم، لرزش دست ها و انگشتان، نوعی حالت سرخوشی، ناآرامی، خشونت و رفتار خصمانه، توهم، پرحرفی، تکرار حرف ها و کارهای ساده، تغییر ناگهانی در رفتار و گفتار و اختلال در درک، اختلال و بی نظمی در وظایف کلیه و ریه اشاره کرد. استفاده از کریستال می تواند نیاز و فعالیت جنسی فرد را به طور غیرعادی افزایش دهد البته اکثر این علائم مصرف در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت فروکش می کند.

عوارض مصرف شیشه به قدری وحشتناک است که حقیقتاً هرویین و یا قوی ترین مخدرهای سنتی در مقابل آن بسیار ضعیف هستند. مصرف‌کننده شیشه در حالت خماری، دست به حرکات جنون‌آمیزی می‌زند.

وراجی و بدبینی از پیامدهای مصرف شیشه

فرد مصرف کننده شیشه، وراج و بذله گو می شود و ساعت ها حرف می زند و در موارد مصرف بالا، دچار پرخاشگری نیز می شود. وراج شدن و تمایل به برقراری هرچه بیشتر ارتباط با دیگران در مصرف کنندگان شیشه، نتایج خوشایندی در پی ندارد و مردم عادی متوجه حالات خاص و نابهنجاری فرد می شوند که ممکن است به روی او نیاورند.مصرف کنندگان شیشه حتی نسبت به افراد غریبه نیز دچار سوء ظن و بدبینی می شوند که تمام این آثار، تبعات اجتماعی و خانوادگی برای فرد مصرف کننده دارد.

خشونت، امری رایج در بین شیشه ای ها:

در مصرف درازمدت مت آمفتامین یا همان شیشه، علائم روان پریشی، بدگمانی، اختلالات خلقی، هذیان های فکری و توهمات ادراکی دیده می شود.

معمولاً توهمات آنها به صورت شنیداری، دیداری، و برخی مواقع به صورت توهمات پوستی یا حسی است. یعنی فکر می کنند یک حشره از زیر پوستشان دارد حرکت می کند و می خزد. در نتیجه شروع می کنند به سوراخ کردن پوستشان برای بیرون آوردن این حشره. زخم های باز و عفونت در دست های اینها وجود دارد. کاهش شدید حافظه پیدا می کنند. توهم های شنوایی و بینایی دارند. افسردگی و اختلالات روانی دیگر را هم به دنبال دارد.

عوارض شیشه روی سیستم بدنی:

مصرف شیشه جریان متداول خون را که به قسمت مختلف بدن متصل میشود، تحت تاثیر قرار میدهد و باعث رنگ پریده نشان دادن صورت خواهد شد. مصرف متامفتامین به صورت متداول، روی دندان ها اثر میگذارد و باعث بیماری ها و ایجاد علائمی بر دهان و دندان میشود. متامفتامین بزاق را که به تجزیه اسید های مواد غذایی و باکتری ها کمک میکنند، خشک میکند و در نتیجه اسیدهای ناشی از مواد غذایی در مینای دندان میماند و به مرور باعث آسیب و از بین رفتن دندان ها میشود.

بسیاری از این آسیب ها غیر قابل برگشت است، اما تا حد زیادی به شخص و شدت اعتیاد آنها بستگی دارد. برخی از معتادان ممکن است دندان های کاملاً فاسد داشته باشند، اما در برخی دیگر، بعضی حفره هایی خفیف بر روی دندان ها و علائمی بر روی لثه ایجاد می شود.

در کل علائم مصرف مت آمفتامین در افراد متفاوت است.

تکیده شدن چهره با مصرف شیشه

مصرف شیشه موجب ایجاد حالت فرسودگی در چهره و استخوان های چهره، برجسته تر می شود، پوست آب می رود و قوام خود را از دست می دهد.

تکیده شدن اندام و چهره گاهی موجب ایجاد ظاهر زشت در مصرف کنندگان می شود به گونه ای که مردم عادی از آنان دوری می کنند.