آغاز فعالیت سامانه ملی فرزندخواندگی در سراسر کشور از سال آینده

سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی از آغاز فعالیت سامانه ملی فرزندخواندگی در سراسر کشور از سال آینده خبر داد و گفت: برای هر کودک در کشور حدود ۱۰ متقاضی فرزندخواندگی وجود دارد.

منتظر شبر ضمن تشریح عملکرد سامانه ملی فرزندخواندگی گفت: سایتی را برای متقاضیان، یعنی پدر ها و مادرهایی که تمایل دارند سرپرستی فرزندی را به عهده بگیرند، طراحی کردیم، متقاضیان در این سامانه ثبت نام اولیه را انجام داده و مدارک اولیه‌شان را ارائه می دهند تا وارد سامانه شوند.

وی با بیان اینکه پس از این مرحله بررسی اولیه از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود، افزود: در مرحله بعد بهزیستی از این افراد به شکل حضوری دعوت می‌کند تا اگر شرایط اولیه را داشتند وارد نوبت فرزندخواندگی شوند.

 سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان اظهار کرد: بخشی از مصاحبه‌ها در بهزیستی انجام می‌شود؛ برخی دیگر از اقدامات مثل گواهی آزمایش اعتیاد، نداشتن سوء پیشینه و سلامت روانی و جسمی از دیگر نهادهای مربوطه تهیه خواهد شد.

شبر با اشاره به اینکه اگر از نظر بهزیستی، خانواده مذکور صاحب صلاحیت بود برای مصاحبه به روانشناسان معرفی می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که فرد امتیاز قابل قبول را کسب کند وارد نوبت شده  و ثبت نام وی در سامانه نجام می‌شود. بعد از ثبت‌نام به خانواده از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود که کارشان در چه مرحله‌ای قرار دارد و به این ترتیب نوبت آنها مشخص می‌شود.

به گفته وی، پیش از این خانواده‌ها معترض بودند که به دلیل طولانی شدن زمان انتظار احتمالاً به درخواستشان توجهی نشده و ممکن است رانتی وجود داشته باشد که به بعضی زودتر کودکی را تحویل داده‌اند، اما  با این سامانه مشخص می‌شود که اینطور نیست و شفافیت لازم فراهم می‌شود.


سرپرست دفتر امور کوکان و نوجوانان بهزیستی ادامه داد: متقاضیان فرزندخواندگی بسیار زیاد هستند و برای هر کودک در کشور حدود ۱۰ متقاضی وجود دارد به همین دلیل این فرآیند طولانی طول می کشد و در برخی از استان‌ها حتی چند سال طول خواهد کشید.


شبر تاکید کرد: مزیت سامانه مذکور این است که مشخص می‌کند فرد در  نوبت چندم است. در استان تهران این کار انجام شده و موفقیت آمیز بوده است و سال آینده در کل کشور راه‌اندازی می‌شود.