افزایش ۸۰ درصدی آمار فوت ناشی از گازگرفتگی

دکتر مهرداد بابایی، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرزگفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶۹۵ هزار و ۷۳ تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی برقرار شده که از این تعداد، ۱۰۵ هزار تماس منجر به انجام ماموریت و حضور همکاران اورژانس در بالین بیمار شده و مابقی نیز مربوط به مشاوره کارشناسان در واحد ارتباطات یا پزشکان مرکز مشاوره بوده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز افزود: از مجموع ماموریت‌های انجام شده، ۹۰ هزار و ۹۸۷ مورد ماموریت غیرترافیکی و ۱۴ هزار و ۹۷ مورد ماموریت مربوط به تصادفات و ترافیک در سطح جاده‌ها و شهر‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۱ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سال جاری از اورژانس درخواست کمک داشتند، گفت: از این تعداد، ۱۷۷ نفر توسط نیرو‌های مربوطه در محل درمان و ۱۰۰ نفر به بیمارستان منتقل شده و ۲۸ نفر نیز فوت شده اند.

این مسئول افزود: در سال گذشته، ۵۲۴ نفر دچار مسمومیت و ۱۵ نفر فوت شدند که در سال جاری آمار مسمومیت ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش و آمار افراد فوت شده ۸۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز با اشاره به عدم رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان، اظهار داشت: هفته گذشته، ۱۲ نفر در یک مراسم مذهبی دچار گازگرفتگی خفیف شدند که دلیل آن، قرارداشتن دودکش بخاری در آب و عدم وجود راه خروجی بود.

دکتر بابایی افزود: اخیرا دو مورد گازگرفتگی دیگر نیز اتفاق افتاده که جابجایی بخاری و عدم جای گذاری مناسب لوله‌های گاز و در نهایت نشتی گاز منجر به این اتفاق شده بود.

به گفته وی، هنگام سوختن هر وسیله یا سوخت فسیلی قابل استفاده، در صورتی که گاز مونوکسید کربن تولید شده از آن، فضایی برای خروج نداشته باشد می‌تواند موجب مسمومیت شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز عنوان کرد: مسمومیت دارای علائم مختلفی است که رایج‌ترین آن‌ها که مشابه علائم سرماخوردگی است، سردرد، گیجی، منگی، خواب آلودگی و کاهش هوشیاری بوده که در صورت ادامه دار بودن، ممکن است منجر به فوت فرد مسموم شود.

دکتر بابایی ضمن تاکید بر لزوم جدی گرفتن حادثه گازگرفتگی، مطرح کرد: در صورتی که فردی یا تمام افراد خانواده به صورت همزمان دچار علائم مشابه شدند، پس از بازکردن درب و پنجره ها، سریعا از محیط خارج شده و با ۱۱۵ تماس حاصل فرمایند.

دکتر بابایی در پایان گفت: از شهروندان انتظار می‌رود در این روز‌های باقیمانده از زمستان نیز مسائل ایمنی و سلامت را جدی بگیرند تا شاهد فوت عزیزانمان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی با سوخت فسیلی نباشیم.