۱۰ نکته طلایی برای انتخاب باکیفیت‌ترین پوشاک و پارچه

 اسفند ماه خرید است و بیشتر مردم وقت خود را در مراکز خرید سپری می‌کنند. اما هنگام انتخاب لباس یا هر گونه پوشاک و پارچه‌ای بهتر است توانایی تشخیص جنس خوب از جنس بد را داشته باشید تا پول خود را برای خرید کالایی که ارزشش را ندارد، هدر ندهید.

برای آشنایی با ۱۰ ترفند برای تشخیص کیفیت لباس، پارچه و کیف تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱۰- جنس پارچه نخی را با فشردن آن تست کنید

یک تکه از پارچه را در دست بگیرید، آن را مچاله کنید و چند ثانیه فشار دهید. اگر پس از رها کردن پارچه شبیه کاغذ مچاله شده بود، یعنی به پارچه مواد خاصی اضافه شده تا شکل خود را حفظ کند. این پارچه‌ها پس از یک بار شست‌وشو شبیه دستمال می‌شوند و به کلی از ریخت خواهند افتاد.

۹- درز لباس را بکشید تا از خوب یا بد بودن دوخت و جنس آن مطلع شوید

لباس‌ها و اکسسوری‌های پارچه‌ای که کیفیت خوبی دارند باید درز‌های محکمی هم داشته باشند. برای تست این مساله بهتر است درز را بکشید اگر شل و باز بود، یعنی لباس جنس خوبی ندارد. اما اگر درز دوخت کاملا محکم و یکدست بود، یعنی با جنسی خوب طرف هستید.

۸- از زیپ‌های باز دوری کنید

سعی کنید فقط سراغ خرید لباس‌هایی بروید که روی زیپ آن‌ها با یک لایه پارچه یا ربان پوشیده شده است. این زیپ‌ها طول عمر بیشتری دارند و نشانه جنس خوب لباس یا کیف هستند. برعکس، زیپ‌های باز نشانه چندان خوبی نیستند.

۷- سجاف لباس را چک کنید که به اندازه کافی پهن باشد

لباس‌ها و دامن‌ها باید دست‌کم ۴ سانتی‌متر سجاف داشته باشند. البته سجاف بلوز و پیراهن باید کمتر و حدود ۲ سانتی‌متر باشد. اگر لباسی که قصد خرید آن را دارید سجاف نداشت و فقط سردوزی شده بود مطمئن باشید که با یک جنس بی‌کیفیت طرف هستید.

۶- پارچه را بکشید و کیفیتش را تست کنید

وقتی یک پارچه باکیفیت را می‌کشید باید دوباره به حالت اولیه خود بازگردد. اگر گوشه‌ای از دامن یا بلوز را کشیدید و پارچه، خودش را ول کرد مطمئن باشید که با یک لباس بی‌کیفیت طرف هستید.

۵- زیپ را چک کنید که دقیقا اندازه لباس باشد

در برخی از لباس‌های ارزان و بی کیفیت، زیپ کوتاه‌تر از قد جایی است که برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین ممکن است رنگ و کیفیت آن هم هیچ تناسبی با پارچه نداشته باشد. با توجه کردن به چنین مسایل کوچکی می‌توانید از کیفیت جنسی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید.

۴- به برچسب داخلی لباس توجه کنید

پارچه‌های طبیعی همانند نخ، ابریشم و پشم دوام و طول عمر بیشتری نسبت به پارچه‌های مصنوعی دارند. اما در عین حال باید بدانید پارچه تماما نخی (۱۰۰ درصد) پس از شست‌وشو بلافاصله جمع و چروک می‌شود. به همین خاطر بسیار بهتر است سراغ پارچه‌هایی بروید که ۵ تا ۳۰ درصد پارچه مصنوعی در ساخت آن‌ها استفاده شده است؛ متریال‌هایی همانند ویسکوز، پلی‌استر، نایلون و … این لباس‌ها کش نمی‌آیند، جمع و کوتاه هم نمی‌شوند و به همین خاطر دوام بیشتری خواهند داشت.

۳- مطمئن شوید که دوخت و بافت لباس با هم تناسب دارند

حتما نخ‌هایی که برای دوخت لباس یا اکسسوری استفاده شده است را چک کنید و مطمئن شوید که همرنگ هم هستند. در غیر این صورت مشخص می‌شود که لباس در زمانی کوتاه و با کمترین توجه دوخته شده و بنابراین نمی‌تواند کیفیت خوبی داشته باشد.

۲- دکمه‌ها و جادکمه‌ای‌ها را چک کنید

وقتی تولیدی‌ها لباس‌های بی‌کیفیتی تولید می‌کنند خیلی به جزئیات توجه نمی‌کنند. یکی از این جزئیات، دکمه و جادکمه‌ای است. هنگام خرید مطمئن شوید که این فاکتور‌ها به درستی دوخته شده‌اند؛ در غیر این صورت مشخص می‌شود که لباس موردنظر شما یک کالای کاملا بی‌کیفیت و کم‌ارزش است.

۱- به رنگ محل‌های تا توجه کنید

اگر در محل تای کیف، دسته‌های آن یا قفل‌ها متوجه شدید که پارچه یا چرم رنگ‌ورو رفته است یعنی شما با یک کالای بی‌کیفیت مواجه هستید. همچنین اگر یک طرف کیف پررنگ‌تر از طرف دیگر بود نیز باید به کیفیت آن شک کنید. این کالا‌ها پس از چند روز استفاده یا شست‌وشو به طور کلی از ریخت خواهند افتاد و رسما پول خود را هدر داده‌اید.