میزبانی نخستین روستای انرژی سبز کشور در نوروز

قاسم غلامی دهیار روستای هماباد علیا گفت: چند سالی است نخستین مزرعه تولید برق خورشیدی (انرژی سبز) در روستای هما آباد نایین، تولید خود را آغاز کرده و بعد از آن فعالیت و عملکرد مسئولین این روستا در حفظ بنا‌های تاریخی و بافت سنتی چشم گیر و قابل ستایش است.

وی افزود: راه اندازی و فعالیت تولید برق با انرژی خورشید در این روستا با مشارکت بنیادمسکن شهرستان بوده و امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم با بازپرداخت هزینه‌های اولیه کلیه درآمد آن صرف عمران روستا شود کمااینکه تا به حال نیز تمام درآمد ناشی از تولید انرژی برق خورشیدی، صرف هزینه‌های ساخت و ساز و عمران روستا گشته است.

این دهیار، با اشاره به موقعیت خاص روستای هماآبادعلیا و قرار گرفتنش در حاشیه جاده ترانزیتی اصفهان_نایین بیان نمود: حفظ واحیای بنا‌های تاریخی، قلعه و خانه‌های قدیمی روستا چند سالیست در دستور کارمان قرار گرفته و بدون شک مسافران و گردشگران نوروزی با دیدن کوچه باغ‌های قدیمی با دیواره‌های مرمت شده گِلی و سقف‌های گنبدی، درختان سر به فلک کشیده، سنگفرش‌های بی نظیر محوطه مسجد، چشمه و قنات آن متحیر خواهند گشت.

غلامی با اشاره به ترویج مشاغل خانگی تاکید نمود: بانوان هنرمند روستای هماآباد علیا، همچنان با تار و پود‌های قالی نایین نقش هنر می‌زنند و هنرنمایی میکنند و عده‌ای نیز با گلدوزی و خیاطی هنر خود را به نمایش می‌گذارند.

وی سوغات روستای هماآباد را شیرینی‌های خانگی، نان بومی و آتشی، نان خشک و روغنی معرفی کرد که طعم آن سال‌ها زیر هر زبانی خواهد ماند

روستای هماآباد علیا واقع در بخش مرکزی شهرستان نایین با جمعیت ۴۰۰ نفری در ۱۲ کیلومتری شهرستان نایین واقع شده است