آمار خانه‌های خالی در تهران

گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری با رویکرد بافت تاریخی و فرهنگی، گفت: در محدوده جغرافیایی ایران، شهر سوخته و شهرری مربوط به دوره اشکانی است.
وی با بیان اینکه درختان توت ریشه در دوران ساسانی دارد، گفت: ۲۰۰ درخت توت با ریشه ۴۰۰ ساله شناسایی شده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه هیچ وقت ارزش‌های فرهنگی و طبیعی را تبیین نکردیم، گفت: باید در این باره برنامه‌ریزی کنیم.
گلپایگانی در خصوص پروژه ایران‌مال گفت: این پروژه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع است و به ازای هر تهرانی ۳ متر فضای تجاری دارد.
وی در خصوص خانه‌های خالی تهران گفت: ۳۰۰ هزار خانه خالی از سکنه در تهران وجود دارد و در بسیاری از مواقع خرید و فروشی که در آن‌ها می‌شود به این دلیل است که ارزش ملک کاهش پیدا نکند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص باغات و خانه‌های تاریخی، گفت: اگر این ثروت به جریان بیفتد و ریشه‌های تاریخی حفظ شود اقتصاد جریان بهتری می‌یابد.
به اعتقاد گلپایگانی، استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی منجر به تصویب خانه باغ شده است هر چند که در روز‌های اخیر جنجالی در این باره ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این خانه باغ‌ها با رویکرد رونق گردشگری تهیه شده است و برای اولین بار اجازه داده می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی سبک با اشغال فضای کمی در باغات انجام شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تأکید کرد: برج باغ‌ها برای شهرداری درآمد داشت، ولی ما جلوی ساخت‌وساز را گرفته‌ایم.
گلپایگانی در ادامه گفت: ظرفیت‌های غنی و پرباری در تهران وجود دارد مثلاً درباره کارخانه سیمان ری در حال مذاکره هستیم که آن را تحویل بگیریم.
وی ادامه داد: یک خانه تاریخی در دوبی نمی‌تواند با خانه‌های تاریخی قم، کاشان رقابت کند.